لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۲۱

اتهام عشا مومنی: اقدام علیه امنیت ملی


قوه قضاييه ايران اعلام کرد عشا مومنی، دانشجوی ايرانی آمريکايی بازداشت شده، با اتهام فعاليت عليه امنيت ملی روبه‌رو شده است .


به نوشته خبرگزاری رويترز عليرضا جمشيدی، سخنگوی قوه قضاييه جمهوری اسلامی، روز سه شنبه در يک کنفرانس خبری گفت: «عشا مومنی به اتهام فعاليت عليه امنيت ملی بازداشت شده و مورد او در حال حاضر در دست تحقيق و بررسی است.»


فعالان حقوق زنان می گويند عشا مومنی که برای ديدار از خانواده و تحقيق در مورد فيلم پايان نامه اش به ايران سفر کرده بود ، روز پانزدهم اکتبر در تهران به دليل «سبقت غيرمجاز» دستگير و به بند ۲۰۹ زندان اوين منتقل شده است .


  • «عشا مومنی به اتهام فعاليت عليه امنيت ملی بازداشت شده و مورد او در حال حاضر در دست تحقيق و بررسی است.»
علیرضا جمشیدی

آقای جمشيدی جزیيات بيشتری را در مورد اتهام عشا مومنی عنوان نکرد.


فعالان حقوق زنان کمپين يک ميليون امضا می گويند: عشا مومنی بر روی فيلم تحصیل دانشگاهی خود کار می کرده؛ فیلمی که در مورد فعالان حقوق زنان در ايران بوده و به همين خاطر مصاحبه هايی نيز با فعالان حقوق زنان در ايران انجام داده است.


به گزارش رویترز سوسن طهماسبی، یکی از فعالان حقوق زنان در ايران، می گويد: «اين کاملا غافلگيرانه بود. عشا هيچ کار خطایی انجام نداده است و اميدواريم هر چه زودتر آزاد شود.»


به گفته فعالان حقوق زنان، تاکنون دهها تن از فعالان حقوق زنان که برای کمپين يک ميليون امضا کار می کنند بازداشت شده اند. کمپين يک ميليون امضا برای لغو قوانين تبعيض آميز در ايران فعاليت می کند .


بيشتر دستگيرشدگان بعد از مدتی آزاد شده اند .


همچنین در سايت کمپين يک ميليون امضا آمده است که ماموران امنيتی محل سکونت عشا مومنی را بازرسی کرده و وسایل شخصی، از جمله کامپيوتر و فيلم هايی مربوط به پروژه مذکور، را توقيف کرده اند.


خانم مومنی دانش آموخته رشته ارتباطات، رسانه وهنر ازدانشگاه ايالتی کاليفرنيا ست و دو ماه پيش برای ديدار از خانواده خود و همچنين تحقيق در مورد فيلم فوق ليسانس خود که موضوع آن جنبش زنان ايران است به تهران سفرکرده است.


سال گذشته نيز چهار ايرانی تبعه ايالات متحده ( هاله اسفندیاری، علی شاکری، کیان تاجبخش و نازی عظیما) به دلايل امنيتی در ايران بازداشت شدند که واشينگتن به اين مساله به شدت اعتراض کرد. آنها با سپردن وثيقه آزاد شدند.


XS
SM
MD
LG