لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۲۲

یک ایرانی‌تبار آلمانی در فهرست نامزدهای گرمی


جايزه گرمی که از کلمه گرامافون گرفته شده، به شکل يک گرامافون کوچک و به رنگ طلايی است.
جايزه گرمی که از کلمه گرامافون گرفته شده، به شکل يک گرامافون کوچک و به رنگ طلايی است.

رامين جوادی که پدرش از مهاجرين ايرانی در آلمان بوده است، برای ساخت موسيقی متن فيلم آمريکايی «مردآهنی» ساخته جان فاوريو، نامزد دريافت جايزه گرمی در رشته بهترين موسيقی متن فيلم، در پنجاه و يکمين دوره اين جوايز شده است.


اين در حالی است که رقيبان او در اين بخش، آهنگسازان مطرح و بنامی چون «جان ويليامز» (آهنگساز پرآوازه آمريکايی، برای فيلم اينديانيا جونز و جمجمه بلورين)، هستند.


از ديگر نامزدهای بخش بهترين موسيقی متن فيلم و تلويزيون می توان به جانی گرين وود برای فيلم «خونی ريخته خواهد شد»، جيمزنيوتن هووارد و هانس زيمر آهنگسازان موسيقی متن فيلم «شواليه در تاريکی» و توماس نيومن برای انيميشن «وال-ای» اشاره کرد.


جوايز گرمی که در سال ۱۹۸۹ در آمريکا پايه گذاری شده است، جوايزی است که آکادمی علوم و هنرآمريکا هرسال در سبک های مختلف موسيقی به آهنگسازان و خوانندگان از سرتاسرجهان، اهدا می کند.


گروه کولد پلی در هفت رشته نامزد دریافت جایزه گرمی شده است.

جايزه گرمی که از کلمه گرامافون گرفته شده، به شکل يک گرامافون کوچک و به رنگ طلايی است.


رامين جوادی که هم اکنون مقيم لس آنجلس در ايالت کاليفرنيای آمريکاست، در سال ۱۹۷۴ در شهر دايسبورگ آلمان به دنيا آمده و آهنگسازی را با ساخت موسيقی های فرعی، موسيقی فيلم و با دستياری هانس زيمر آهنگساز موسيقی متن فيلم «بت من آغاز می کند» شروع کرده است.


او تا کنون برای چندين سريال تلويزيونی موسيقی متن ساخته است. از جمله برای سريال های آمريکايی «فرار از زندان»، «تيغ» و «درآستانه». رامين جوادی برای ساخت موسيقی متن سريال پرطرفدار «فرار از زندان» در سال ۲۰۰۶ نامزد دريافت جايزه «امی» شد.



پيش از اين نيز «حسين عليزاده» آهنگساز متفاوت و سرشناس ايرانی در رشته بهترين موسيقی سنتی جهان سه بار نامزد جايزه گرمی شده است.او در سال ۲۰۰۶ برای ساخت موسيقی «تماشای آب های سپيد» نامزد جايزه گرمی شد.

اين آهنگساز ۳۴ ساله دورگه ايرانی آلمانی برای فيلم های سينمايی «فريب»، «مرا به ماه ببر» (انيميشن 3D )، «آقای بروکز»، «ازخاک بپرس»، «پرندگان رعد» و چند فيلم ديگر نیز موسيقی متن ساخته است.


او موفق شده است که برای همکاری مشترک با هانس زيمر در فيلم «بت من آغاز می کند»، جايزه بهترين موسيقی متن «جوايز موسيقی فيلم و تلويزيون آمريکا ( ASCAP)» را به خود اختصاص دهد.


در بين نامزدهای جوايزگرمی که در ۳۱ دسته از جمله پاپ، راک، بلوز، رپ، رگه ، کانتری، فولک، کلاسيک یا رقص تقسيم بندی شده است، «ليل وين» خواننده رپ آمريکايی با نامزدی در۸ رشته مختلف، «کولد پلی» (cold play ) گروه راک انگليسی با ۷ و «کاينو وست» خواننده پاپ آمريکايی با ۶ مورد نامزدی، در صدر فهرست نامزدها قرار دارند.


گروه راک سرشناس «رديو هد» نيز با آلبوم «رنگين کمان» برای بهترين آلبوم سال و بهترين آلبوم موسيقی آلترناتيو، نامزد دريافت گرمی شده است.


پيش از اين نيز «حسين عليزاده» آهنگساز ايرانی در رشته بهترين موسيقی سنتی جهان سه بار نامزد جايزه گرمی شده است. او در سال ۲۰۰۶ برای ساخت موسيقی «به تماشای آب های سپيد» نامزد جايزه گرمی شد.


مراسم اهدای جوايز گرمی در ۸ فوريه ۲۰۰۹ (۱۹ بهمن) در «نوکيا تئاتر» شهر لس آنجلس برگزار می شود. اين مراسم که با هنرنمايی برندگان دوره های قبلی گرمی چون «ماريا کری»، «کريستينا آگيلرا» و «فو فايترز» همراه خواهد بود، به طور زنده از شبکه های تلويزيونی آمريکا پخش می شود.


XS
SM
MD
LG