لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۴۸

آثار شش مستند ساز ایرانی در فستیوال آمستردام


شش فيلم از مستندسازان ايرانی از جمله فیلیم درباره زندگی فرح دیبا، در بيست و يکمين دوره فستيوال بين المللی فيلم مستند آمستردام (آيدفا) به نمايش درمی آيد.


فستيوال فيلم مستند آيدفا که از اول نوامبر(۳۰ آبان) در آمستردام پايتخت هلند آغاز شده ، شامل سه بخش اصلی رقابتی، غير رقابتی و ويژه است.


بخش رقابتی خود شامل ۵ بخش است: جايزه ۱۲ هزار يورويی يوريس ايونس که به يادبود مستندساز معروف هلندی نام گذاری شده و به بهترين فيلم بلند مستند تعلق می گيرد.


جايزه ۱۰ هزار يورويی گرگ نقره ای که متعلق به فيلم های مستند نيمه بلند است. جايزه بچه گرگ نقره ای که به بهترين فيلم مستند کوتاه اهدا خواهد شد. جايزه بهترين فيلم مستند فيلم سازانی که اولين و يا دومين فيلم خود را ساخته اند و جايزه دانش آموزان بين المللی .


در بخش جايزه يوريس ايونس که مهم ترين جايزه فستيوال است ،فيلم مستندی به نام «ملکه و من» ساخته ناهيد پرسون سروستانی مستندساز ايرانی مقيم سوئد شرکت دارد. اين فيلم نگاهی دارد به زندگی فرح ديبا ملکه سابق ايران. ۱۶ فيلم در اين بخش به رقابت می پردازند.


در بخش جايزه گرگ نقره ای که به فيلم های مستند زير ۶۰ دقيقه اختصاص دارد ، فيلم مستندی از ايران به نام «شمارش معکوس» به نمايش درمی آيد.اين فيلم که ساخته خاطره حناچی است به زندگی دختر نوجوانی می پردازد که خود را برای کنکور سراسری آماده می کند.


در بخش جايزه يوريس ايونس که مهم ترين جايزه فستيوال است، فيلم مستندی به نام «ملکه و من» ساخته ناهيد پرسون سروستانی مستندساز ايرانی مقيم سوئد شرکت دارد. اين فيلم نگاهی دارد به زندگی فرح ديبا ملکه سابق ايران.

در بخش جايزه بچه گرگ نقره ای نيز که به فيلم های مستند زير ۳۰ دقيقه اختصاص دارد، فيلم مستند «شهرمن ،پيتزا» ساخته علا محسنی از ايران به روی پرده می رود.


کارگردان در اين فيلم به ميان اقشار مختلف جامعه ايران رفته و از آن ها در مورد پيتزا سئوال کرده است.


در بخش دانشجويان بين المللی که در آن منتخبی از فيلم های مستند برتر و خلاقانه دانشجويان جهان به روی پرده می رود ، فيلم مستند نيمه انيميشن «يرقان» ساخته رخساره قائم مقامی نيز حضور دارد.


اين فيلم به زندگی يک نقاش ايرانی می پردازد که در پياده روهای شهر تهران بر روی چيزهای عجيبی چون قالپاق خودروها نقاشی می کشد.


فستيوال بين المللی فيلم آيدفا هر ساله فيلم های مستند مطرح بسياری را به دوستداران دنيای مستند معرفی می‌کند.


از ديگر فيلم های مستند سازان ايرانی که در اين فستيوال به نمايش در می‌آيند می‌توان به فيلم مستند «خانه شيشه‌ای» به کارگردانی حميدرحمانيان اشاره کرد. اين فيلم درباره يک مرکز نگهداری از دختران بی سرپناه و فراری است.


فيلم مستند ديگری هم از ايران به نام «مردمی در سايه» ساخته بانی خوشنودی نیز در این فستیوال حضور دارد. اين فيلم که سه اپيزود دارد در مورد انقلاب ايران، جنگ ميان ايران و عراق و قربانيان آن ، نسل جوان امروز ايران و مشکلات رو در روی آنان و فرهنگ چندگانه معاصر اين کشور است.


از ديگر بخش های فستيوال فيلم مستند آمستردام می توان به نمايش آثار استادان سينمای مستند، نمايش برگزيدگان فستيوال‌های ديگر، مستندهايی در مورد حقوق بشر، سينمای مستند هند و مروری بر آثار فرانس بورمت مستند ساز هلندی اشاره کرد.


فستيوال ايدفا ۳۰ نوامبر (۱۰ آذر) با اعلام برگزيدگان به کار خود پايان می‌دهد.


XS
SM
MD
LG