لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۳۱

ایران بازداشت عشا مومنی را تایید کرد


عشا مومنی به بند ۲۰۹ زندان اوين منتقل شده است.
عشا مومنی به بند ۲۰۹ زندان اوين منتقل شده است.

پس از حدود دو هفته از بازداشت عشا مومنی، دانشجوی ايرانی - آمريکايی در تهران، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران خبر دستگیری وی را تاييد کرد.


حسن قشقاوی، روز دوشنبه در مورد بازداشت خانم مومنی گفت: «نهادهای ذيربط پيگير بحث ايشان هستند. هنوز آخرين تحولی که به دست وزارت خارجه رسيده باشد، نداريم و اقدام قانونی خود را ادامه مي دهند و موردی نهايی اعلام نشده است.»


وی افزود: « مراجع ذيربط، موضوع را در دست پيگيری دارند که اميدواريم فرجام پيگيري ها را هرچه زودتر اعلام کنيم.»


عشا مومنی که برای انجام تحقيقات دانشگاهی در مورد مسايل زنان به ايران سفر کرده بود، پس از آنکه در روز ۲۴ مهر، اتومبيلش به دليل «سبقت غير مجاز» متوقف شد، به بند ۲۰۹ زندان اوين انتقال يافت.


  • به والدين عشا اطلاع داده اند که دخترشان به اتهام همکاری با «کمپين يک ميليون امضا برای تغيير قوانين تبعيض آميز عليه زنان» در زندان اوين به سر می برد.
محمد علی دادخواه، وکیل عشا مومنی

در همين حال، محمد علی دادخواه، وکيل عشا مومنی، به خبرگزاری « فرانسه» گفت: به والدين عشا اطلاع داده اند که دخترشان به اتهام همکاری با «کمپين يک ميليون امضا برای تغيير قوانين تبعيض آميز عليه زنان» در زندان اوين به سر می برد.


کمپين يک ميليون امضا شامل گروهی از زنان و دختران ايرانی است که برای لغو «قوانين تبعيض آميز» عليه زنان تلاشی مسالمت آميز دارند.


اعضای اين گروه می کوشند با جمع آوری يک ميليون امضا، مقام های جمهوری اسلامی ايران را متقاعد به لغو اين قوانين کند.


آقای دادخواه اشاره کرد که تاکنون اجازه ديدار با موکل خود را نيافته است.


در همين ارتباط، رضا مومنی، پدر عشا مومنی، به «راديو فردا» گفت که «ظاهرا دخترش شرايط خوبی هم ندارد، چون آخرين باری که تلفتی با او صحبت کرد، گريه می کرد و خيلی ناراحت بود.»


وی اشاره کرد که در دو بار مراجعه اش به دادگاه انقلاب، گفته شده است که «هنوز بازجويی تمام نشده است و هر وقت بازجويی تمام شود٬ اطلاع می دهند و به من می گويند چه کار کنند.»


ايالات متحده آمريکا از دولت سوئيس، حافظ منافع آمريکا در ايران، خواسته است تا اطلاعات بيشتری را در مورد عشا مومنی که تابعیت دو گانه ایرانی - آمریکایی دارد، به دست آورد.


ايران تابعيت دوگانه را به رسميت نمی شناسد و در گذشته، چند تن از افراد ايرانی – آمريکايی را بازداشت کرده و اين موضوع را مسئله ای داخلی ناميده است.


XS
SM
MD
LG