لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۱۸

برنده نوبل: اینترنت می‌توانست جلوی هیتلر را بگیرد


هیتلر کنار موسیلینی (دیکتاتور ایتالیا)، ژوئن سال ۱۹۴۰ در مونیخ (عکس از AFP)
هیتلر کنار موسیلینی (دیکتاتور ایتالیا)، ژوئن سال ۱۹۴۰ در مونیخ (عکس از AFP)

ژان ماری گوستاو لو کلوزيو، برنده جايزه نوبل ادبی ۲۰۰۸ در سخنرانی خود در استهکلم سوئد گفت: «اگر در زمان هيتلر اينترنت بود، احتمال داشت جنگ جهانی دوم اتفاق نيفتد.»


اين نويسنده ۶۸ ساله فرانسوی که در مراسم اهدای جايزه نوبل ادبی خود، روز يکشنبه در استهکلم، پايتخت سوئد، سخنرانی می کرد، اينترنت را وسيله ای ناميد که «امکان پيش بينی جنگ ها» را به بشرمی دهد.


لو کلوزيو در نطق نوبلی خود در آکادمی سوئد، با بيان اين مطلب که تکنولوژی اطلاعاتی، می توانست حتی از جنگ جهانی دوم جلوگيری کند، گفت:« کسی چه می داند، اگر اينترنت در زمان هيتلر وجود داشت، شايد نقشه جنايت آميز او به حقيقت نمی پيوست.»


اين نويسنده معروف که هم اکنون در نيومکزيکوی آمريکا زندگی می کند، با اشاره به اين مطلب که کامپيوتر، هنوز برای بسياری از کشورهای در حال توسعه، چيزی تجملی و گرانقيمت محسوب می شود، گفت:«فقر و بی سوادی هم چنان دو مشکل اساسی بشريت است.» او با بيان اين که اين دو مشکل به هم مربوطند و هر کدام ديگری را سبب می شوند، خواستار اقدام جهان در مبارزه با اين دو مشکل اساسی شد.


«اگر اينترنت در زمان هيتلر وجود داشت، شايد نقشه جنايت آميز او به حقيقت نمی پيوست.»


لو کلوزیو



گوستاو لوکلوزيو، نويسنده رمان هايی چون «صحرا»، «ترا آماتا»، «کتاب پروازها»، «آفريقايی» و«غول» در سال ۲۰۰۸ از سوی آکادمی سلطنتی سوئد، به خاطر آنچه که «ماجراجويی شاعرانه و شعف زمينی» آثاراش خوانده شد، موفق به دريافت جايزه نوبل ادبيات شد.


او که از پدری بريتانيايی و مادری اهل موريتانی ( کشوری در آفريقا)متولد شده ، بخشی از زندگی خود را در موريتانی سپری کرده است.


گوستاو لوکلوزيو در ادامه نطق خود که به زبان فرانسه قرائت می شد، گفت:نويسندگی را با خواندن کتاب هايی در مورد سفر و به خصوص کتابی در مورد «مارکو پولو» (جهانگرد معروف ونيزی) اغاز کرده است.


او در پايان نطق خود با اشاره به اينکه «کتاب هنوز در کشورهای در حال توسعه مانند کشورهای آفريقايی، جنوب شرقی آسيا و مکزيک، يک چيز اشرافی و دور از دسترس» است، از ناشران خواست تا کتاب ها را در« کشورهای غيرپيشرفته و به زبان هايی که کمتر شناخته شده اند، نيز چاپ کنند.»


جايزه نوبل شامل يک نشان طلا و چکی به مبلغ يک ميليون و چهارصد هزار دلار است.


ژان ماری گوستاو کلوزيو در سال ۱۹۴۰ در شهر نيس فرانسه به دنيا آمد و در کودکی همراه خانواده خود به نيجريه مهاجرت کرد. او که تا مقطع دکترا در رشته ادبيات انگليسی تحصيل کرده است، در طول زندگی خود در کشور های مختلفی زندگی کرده و دارای تابعيت کشور موريتانی نيز هست. کلوزيو که همسری مراکش دارد، تا کنون بيش از ۴۰ کتاب منتشر کرده است.



XS
SM
MD
LG