لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۲۴

به یاد رنه مگریت؛ نقاش سورئالیست


رنه مگريت از شاخص ترين نقاشان سبک سورئاليسم ، ۱۱۰ سال پيش در آستانه فصل سرد زمستان به دنيا آمد.


۲۱ نوامبر ( اول آذر) صد و دهمين سالگرد تولد رنه مگريت از پيشروترين و جنجالی ترين نقاشان قرن بيستم است .


رنه مگريت که الهام بخش بسياری از هنرمندان مدرن چون اندی وارهول بوده است، در ۲۱ نوامبر ۱۸۹۸ در شهر لسين بلژيک به دنيا آمد و نقاشی را از ۱۲ سالگی اغاز کرد.


مادر رنه در سال ۱۹۱۲ با سپردن خود به دست امواج رودخانه سابره در بلژيک خودکشی کرد و رنه مگريت در ۱۴ سالگی شاهد بيرون کشيدن جسد مادراش از رودخانه بود .


تاثير اين تصوير را می توان در آثار نقاشی او بين سال های ۱۹۲۷ و ۱۹۲۸ ديد. در اين آثار، رنه مگريت انسان هايی را تصويرکرده است که صورتشان با لباس هايشان پوشانده شده است.


آثار مگریت هم اکنون جزو گران‌ترین نقاشی‌های معاصر به شمار می‌آیند.

رنه مگريت ابتدا با عنوان دستيار طراح کاغد ديواری در يک کارخانه مشغول به کار شد اما در سال ۱۹۲۶ با امضای قرادادی با گالری مرکزی بروکسل پايتخت بلژيک ، توانست تمام وقت به کار نقاشی بپردازد.


  • «نقاشی‌های من تصاوير مرئی هستند که هيچ چيزی را پنهان نمی‌کنند. آنها به نظر اسرارآميز می‌رسند. وقتی کسی آثار مرا می‌بيند يک سؤال ساده می‌پرسد: معنی اين چيست؟ هيچ معنايی ندارد زيرا رمزآلودگی هم فارغ از معناست. غيرقابل درک است.»
رنه مگریت

اين نقاش معروف سوررئال اولين نمايشگاه خود را در سال ۱۹۲۷ يعنی ۸۱ سال پيش در بروکسل برپاکرد اما با سردی منتقدان روبرو شد و به همين خاطر به پاريس نقل مکان کرد.


جايی که با آندره برتون بنيانگذار سبک سوررئاليسم و ديگر سوررئاليست ها آشنا شد و اين آشنايی سبب شد تا آثار بعدی خود را در چهارچوب اين سبک خلق کند.


از جنجالی ترين آثار نقاشی رنه مگريت می توان به تابلوی «اين يک پيپ نيست » اشاره کرد.


در اين اثر که در سال ۱۹۲۹ خلق شده، مگريت يک پيپ کشيده و زير آن به زبان فرانسه نوشته است:« اين يک پيپ نيست».


ميشل فوکو، فيلسوف و متفکر معروف فرانسوی و نظريه پرداز پست مدرنيسم، در مورد اين تابلوی رنه مگريت کتابی نيز به همين نام نوشته است که در ايران با ترجمه مانی حقيقی منتشر شده است.


در سایت رسمی رنه مگریت آمده است که این نقاش بلژیکی خود در مورد آثارش می گويد:«نقاشی های من تصاويرمرئی هستند که هيچ چيزی را پنهان نمی کنند. آن ها به نظر اسرارآميز می رسند. وقتی کسی آثار مرا می بيند يک سئوال ساده می پرسد: معنی اين چيست؟ آهيچ معنايی ندارد زيرا رمزالودگی هم فارغ از معناست. غيرقابل درک است.» ( منبع نقل قول : سايت رسمی رنه مگريت )


از ديگر آثار مطرح اين نقاش آوانگارد می توان به تابلوهای شرايط انسان، رازهای افق، اتاق شنود، جادوی سياه و پسرانسان اشاره کرد.


شماری از مجموعه آثار او که در آن عناصر داخل تابلو به رنگ و شکل آسمان آبی در می آيند و يا موجوداتی که نيمه ماهی و نيمه انسان هستند از مشهورترين آثار او به حساب می آيند.


رنه مگريت که در طول عمر ۶۸ ساله خود در حدود ۱۳۰۰ اثر هنری خلق کرد ، در ۱۵ اوت ۱۹۶۷ چهل و يک سال پيش ، بر اثرسرطان در بروکسل درگذشت .


آثار نقاشی او هم اکنون جزو گران ترين تابلوهای نقاشی معاصر به حساب می آيند.


XS
SM
MD
LG