لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۵۹

رای گیری با تلفن همراه در استونی


یک مقام کشور استونی احتمال هر گونه تقلب در سيستم رای گیری با تلفن همراه را مردود دانسته است. (عکس: EPA)
یک مقام کشور استونی احتمال هر گونه تقلب در سيستم رای گیری با تلفن همراه را مردود دانسته است. (عکس: EPA)

مجلس کشور استونی روز پنج شنبه گذشته، قانونی را تصويب کرد که بر اساس آن شهروندان اين کشور می توانند از سال ۲۰۱۱ میلادی با تلفن‌های همراه خود، به نمايندگان مجلس بعدی، رای دهند.


به گزارش خبرگزاری آسوشيتدپرس، «رائول کيادرو»، يکی از مقام‌ های مرکز صدور شناسنامه اين کشور، گفت: « در سيستم رای ‌گيری به وسيله تلفن همراه که به طور موفقيت ‌آميزی آزمايش شده است، استونیایی‌ها يک کارت تلفن مخصوص مجانی دريافت خواهند کرد که حاوی مشخصات شخصی شهروندان اين کشور است. اين کارت، هويت فرد را تاييد کرده و او را قادر خواهد ساخت که در انتخابات پارلمانی شرکت کند.»


اين مقام کشور استونی احتمال هر گونه تقلب در اين سيستم را مردود دانسته و آن را«امن ترين و سالم ترين» نوع رای گيری دانست.


آقای کيادرو، رای گيری پارلمانی کشور استونی با اين روش را «اولين در جهان» دانسته است. اگر چه به قول اين مقام استونی، همسايگانی مانند فنلاند و سوئد نيز به دنبال روش مشابهی، برای انتخابات در کشورهايشان هستند.


مقام ‌های استونی می ‌گویند: در روش انتخابات اينترنتی که در سال ۲۰۰۷ در اين کشور صورت گرفت، به علت احتمال خطر حمله هکرها و تقلب در انتخابات، نگرانی‌های امنيتی وجود داشت؛ نگرانی‌هایی که هنوز هم رفع نشده است.


کشور استونی که پيش از فروپاشی کمونيسم بخشی از اتحاد جماهير شوروی بود، کشوری کوچک در همسايگی روسيه، لتونی و از طریق دریا با فنلاند است. پايتخت آن شهر«تالين» و جمعيت آن حدود يک و نيم ميليون نفر است.


XS
SM
MD
LG