لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۳۹

وعده وزیر جدید ارشاد؛ «ممیزی قبل از نشر برداشته می‌شود»


وزير جديد فرهنگ و ارشاد اسلامی ایران تاکيد کرده است که اين وزارت‌خانه به وعده حسن روحانی برای برداشتن مميزی يا سانسور کتاب‌ها قبل از چاپ، عمل خواهد کرد.
علی جنتی در گفت‌وگو با آخرين شماره هفته‌نامه «آسمان» گفته است «ما بايد مميزی قبل از چاپ را برداريم» و افزوده که «بايد چارچوب‌های قانونی را به طور شفاف بيان کنيم و در اختيار ناشران قرار دهيم تا آنها به نوعی خودتنظيمی داشته باشند.»
آقای جنتی توضيح داده که اين مسئله به معنی واگذاری مميزی به ناشران نيست بلکه به معنی «مميزی بعد از انتشار» است.
به گفته وزير فرهنگ و ارشاد اسلامی، ناشر وقتی روی کتابی سرمايه‌گذاری می‌کند که سه هزار تيراژ دارد، می‌داند اگر آن کتاب از چارچوب‌های قانونی خارج بشود سرمايه‌اش دچار مشکل می‌شود و مجبور می‌شود صفحاتی از کتاب را تغيير بدهد تا با ضوابط منطبق شود. لذا از همان اول ناشر اين ضوابط را مراعات خواهد کرد.
او تاکيد کرده «خود ناشر کتابی را که می‌خواند بايد بفهمد که اين کتاب با مقررات همخوانی دارد يا ندارد. خود ناشر قبل از اينکه کتاب را چاپ کند بايد به نويسنده بگويد اين قسمت را حذف کند.»

خودسانسوری
آقای جنتی در عين حال تاييد کرده که اين روند ناشران و نويسندگان را دچار «خودسانسوری» می‌کند اما گفته که «ناشران خودشان نسبت به مقررات آگاه هستند و اگر اين مقررات کاملاً شفاف بيان شوند ديگر جای شک و شبهه نمی‌ماند.»
اداره مميزی کتاب وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی که اعضای آن معمولا ناشناخته هستند، نهادی است که وظيفه بررسی محتوای تمام کتاب‌ها پيش از صدور مجوز چاپ آنها را بر عهده دارد.
اين اداره می‌تواند خواستار تغيير يا حذف بخش‌های مختلف يک کتاب به دلايل مختلف بشود يا اينکه اصلا اجازه انتشار آن را صادر نکند.
مميزی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در سال‌های گذشته باعث شده تا بسياری از واژگان و اسامی از کتاب‌ها حذف شده يا تغيير کنند و خيلی از ناشران و نويسندگان نيز از انتشار کتاب‌های خود نااميد شده و از ايران خارج بشوند.
وزير جديد فرهنگ و ارشاد اسلامی گفته که «بايد فضای امنيتی حاکم که هنرمندان و بخش‌های ديگری از آن آسيب ديده‌اند تلطيف شود» و افزوده «کسانی که مشکل خاصی نداشته باشند می‌توانند برگردند و به کارشان برسند.»
آقای جنتی در عين حال تصريح کرده است: «اينجا يک کشور اسلامی است و يک ‌سری ارزش‌های انقلاب در جامعه وجود دارد که ثمره‌ خون شهدای قبل و بعد از انقلاب است و بايد حرمت اينها حفظ شود. جامعه‌ ما يک جامعه‌ اسلامی است و گاه يک‌سری مغايرت ها را بر نمی‌تابد. ارباب فکر و هنر هم بايد به اين روحيه احترام بگذارند. اکثريت جامعه‌ ما خواسته‌هايی دارد که مبتنی بر ارزش‌های انقلاب و اسلام است. کسانی هستند که اصلا حاضر نيستند اين ارزش‌ها را احترام بگذارند و می‌گويند بايد آزادی بيان باشد و بايد هر حرفی دل‌شان خواست بزنند. هر کس خواست بپذيرد و هر کس نخواست نپذيرد. اين نمی‌شود.»

«باید با گروه فشار برخورد کرد»
وزير فرهنگ و ارشاد اسلامی در بخش ديگری از مصاحبه خود وعده داده که تسليم خواسته‌های «گروه فشار» نمی‌شود.
«گروه فشار» عنوانی است که معمولا در توصيف نيروهای تندروی حزب‌الله به کار می‌رود که با تجمع، اعتراض و گاه ضرب و شتم ديگران، مانع پخش نمايش‌ها و فيلم‌های دارای مجوز در سينماها و تئاترها می‌شوند.
آقای جنتی گفته است: «بايد گروه فشار را توجيه کرد و با آن برخورد کرد، نه با مجوزی که وزارت ارشاد داده. يک فيلم برای ساخته‌شدن و اکران چند بار در موارد مختلف مورد نظارت قرار گرفته و مجوز گرفته. حالا اگر چهار نفر آمدند و گفتند اين فيلم بايد برداشته شود نبايد تسليم آن چهار تا آدم شد.»
او تاکيد کرده که «وزارت ارشاد بايد پای مجوزی که صادر کرده بايستد. بالاخره اين وزارتخانه به عنوان نماينده دولت جمهوری اسلامی بعد از حذف و اصلاحات به يک فيلم يا يک کتاب مجوز داده و بايد پای آن بايستد.»
XS
SM
MD
LG