لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۳۱

وزیر ارشاد: عضویت در فیس‌بوک جرم نیست


علی جنتی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ایران، روز جمعه ضمن اشاره به این که خود در سایت فیس‌بوک عضو است چنین اظهار نظر کرد که عضویت در این شبکه اجتماعی جرم نیست «و کسانی که عضو آن هستند ارتباطات سالم و درستی دارند».
به گزارش خبرگزاری دانشحویان ایران، ایسنا، آقای جنتی، روز جمعه، ۲۴ آبان، در عین‌ اشاره به این که مجرمانه بودن استفاده از فیس‌بوک «قابل بحث» است و «کمیته تعیین مصادیق مجرمانه» آن را تعیین می‌کند، تصریح کرد که از نظر او «فیس‌بوک و فعالیت در این شبکه‌ اجتماعی جزء مصادیق مجرمانه نیست».
میلیون‌ها ایرانی در داخل و خارج از ایران در شبکه‌های اجتماعی مانند فیس‌بوک و توییتر عضویت و فعالیت دارند.

علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، نیز در این دو شبکه اجتماعی حضور دارد و بسیاری از سیاست‌مداران ارشد ایران از مجلس و دولت نیز در فیس‌بوک فعال هستند. اما از سوی دیگر هم فیس‌بوک و هم توییتر در ایران فیلترند.
به گفته وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، اگر او در جلسات کمیته تعیین مصادیق مجرمانه شرکت کند، حتما موضوع فیلترینگ فیس‌بوک را در آن پیگیری و مطرح می‌کند.
آقای جنتی همچنین گفت که خودش نیز در فیس‌بوک عضو است و «افراد زیادی از داخل و خارج کشور» با او در این وب‌سایت مرتبط هستند.
محمود واعظی، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات ایران، در مهرماه سال جاری اعلام کرد که «قرار نیست فیس‌بوک و توییتر در ایران رفع فیلتر شوند».
اما روابط عمومی این وزارتخانه، در توضیحی که بلافاصله پس از سخنان آقای واعظی منتشر شد، اعلام کرد که رفع فیلتر شبکه‌های اجتماعی مجازی در ایران «در دست بررسی» است.
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات روز ۲۰ آبان با اذعان به اختلاف نظر در دولت حسن روحانی درباره رفع فیلتر از فیس‌بوک گفت که فیلترینگ فیس‌بوک «بر اساس محتوا» می‌تواند راه‌حل مناسبی برای این موضوع باشد.
محمود واعظی افزود: «هم‌اکنون از نظر فنی امکان تفکیک صفحات مناسب و نامناسب بر اساس محتوا در سایت‌های اینترنتی وجود ندارد، اما گروهی در حال انجام این کار برای اجرای فنی آن هستند.»
اما آقای واعظی تاکید کرد که تصمیم‌گیری نهایی در این باره بر عهده کمیته تعیین مصادیق مجرمانه است.
«کارگروه تعیین مصادیق محتوای مجرمانه در اینترنت» مجموعه‌ای به ریاست دادستان کل کشور و با عضویت مسئولان ارشد سیاسی، امنیتی و قضایی است که فیلترینگ اینترنت در ایران را بر عهده دارد.
مسئولان این کارگروه تاکنون بر ادامه فیلترینگ فیس‌بوک که در آستانه انتخابات ریاست جمهوری سال ۱۳۸۸ آغاز شد تاکید کرده‌اند.
XS
SM
MD
LG