لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۹:۲۲

بخش بزرگی از پرونده تحقیق از سازمان تامین اجتماعی «گم شد»


علیرضا محجوب
علیرضا محجوب
عليرضا محجوب، نماينده تهران و عضو کميته تحقيق و تفحص مجلس از سازمان تامين اجتماعی، تاييد کرد که ۲۰ هزار صفحه از پرونده تحقيق و تفحص از سازمان تامين اجتماعی در زمان ریاست سعید مرتضوی «گم شده است».
به گزارش خبرگزاری دانشجويان ايران، ايسنا، آقای محجوب روز شنبه، ۲۳ شهريور، در اين خصوص توضيح داد: «۲۰ هزار صفحه پرونده که مربوط به اين تحقيق و تفحص می‌شد، به دليل اين که مجلس فضای کافی برای نگهداری آنها نداشت، در سازمان تامين اجتماعی نگهداری می‌شد که کليد آن در دست ماست، اما در حال حاضر نه جای آن پرونده‌ها وجود دارد و نه پرونده‌ها. محل نگهداری پرونده‌ها نيز به کتابخانه تبديل شده است.»
نماينده تهران در مجلس در ادامه به «تمام کسانی که در گم شدن اين پرونده‌ها مسئول هستند»، هشدار داده است که «در صورت عدم همکاری به دادگاه فراخوانده می‌شوند».
پيش از اين، روزنامه قانون چاپ تهران در شماره ۲۶ تير سال جاری خود از «ناپديد شدن» اسناد تحقيق و تفحص از سازمان تامين اجتماعی خبر داده بود.
به نوشته اين روزنامه، «اسناد به دست آمده از تخلفات سازمان تأمين اجتماعی که با حجم چندين کارتن در اتاقی جنب کتابخانه مرکزی اين سازمان نگهداری می‌شد، به دلايلی نامعلوم ناپديد شده است» و در حالی که «کليد اين اتاق تنها در اختيار گروه تحقيق و تفحص مجلس شورای اسلامی قرار داشت، وقتی نمايندگان قصد مراجعه به اسناد را داشته‌اند متوجه شدند که اتاق و اسنادی در کار نيست، ديوارها تخريب شده و اتاق با سالن ادغام شده است».
اين اسناد، به گزارش روزنامه قانون، «نتيجه تحقيق و تفحص يک ساله مجلس هشتم از سازمان تامين اجتماعی بود، اما اکنون و در پی ناپديد شدن اين اسناد پيگيری‌های اعضای کميته تحقيق و تفحص مجلس شورای اسلامی برای اطلاع از سرنوشت اسناد تاکنون بی‌نتيجه مانده و هيچ‌ کس پاسخگوی شرايط پيش آمده نيست».
به‌هنگام اين اتفاقات، سعيد مرتضوی، رئيس سازمان تامين اجتماعی بود. آقای مرتضوی که پيش از آن، دادستان تهران و معاون دادستان کل کشور بود، در دولت آقای احمدی‌نژاد نخست به عنوان دبير ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز و سپس به عنوان رئيس سازمان تامين اجتماعی منصوب شد.
آقای مرتضوی که در جريان حوادث پس از انتخابات رياست جمهوری ۸۸ دادستان تهران بود، در جريان کشته شدن تعدادی از معترضان به نتیجه انتخابات در بازداشتگاه کهريزک متهم شد و تعدادی از نمايندگان مجلس به اين بهانه و مسائل ديگر، به شدت با انتصاب او به عنوان رئيس سازمان تامين اجتماعی مخالفت می‌کردند.
اما دولت محمود احمدی‌نژاد، برای حفظ آقای مرتضوی در اين سازمان، حتی چندين بار قوانين مربوط به تامين اجتماعی را نيز تغيير داد. با وجود اين، سعيد مرتضوی بلافاصله پس از روی کار آمدن علی ربيعی، وزير کار، تعاون و رفاه اجتماعی در دولت حسن روحانی، از سازمان تامين اجتماعی برکنار شد.
عليرضا محجوب با اشاره به گم شدن اسناد تحقيق و تفحص از سازمان تامين اجتماعی گفته است که «برخی از مسئولين خود را مقدم بر قانون می‌دانند».

او درباره کسانی که «در اين رابطه کوتاهی می‌کنند» افزود:‌ «گزارش‌ها همچنان با کندی به ما ارائه می‌شود و با اين که دو ماه به پايان بررسی پرونده در هيئت تحقيق و تفحص مانده مدارک زيادی هنوز به ما ارائه نشده است.»
نماينده تهران و عضو کميته تحقيق و تفحص مجلس از سازمان تامين اجتماعی توضيح داده است که عدم همکاری «هيئت مديره سازمان تامين اجتماعی در دولت قبل شروع شده و در حال حاضر نيز به دليل اين که تنها مديرعامل اين سازمان عوض شده کار به خوبی پيش نمی‌رود، با وجود اين که مديرعامل جديد نيز حسن نيت خود را نشان دادند، اما اين حسن نيت برای پيشبرد کارها کافی نيست.»
XS
SM
MD
LG