لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۹:۴۵

آمانو: ایران تحت قوی‌ترین نظام نظارتی هسته‌ای دنیا قرار دارد


یوکیا آمانو
یوکیا آمانو

یوکیا آمانو، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، می‌گوید که به رهبران قدرت‌های جهانی یادآوری کرده که ایران «تحت قوی‌ترین رژیم نظارتی هسته‌ای دنیا» قرار دارد.

در بیانیه‌ای که جمعه ۱۳ فروردین توسط آقای آمانو منتشر شده و نسخه‌ای از آن در اختیار رادیو فردا قرار گرفته، تاکید شده که ایران «نه تنها توافق‌نامه پادمان‌ها» را که با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی داشته است، اجرا می‌کند «بلکه در حال اجرای پروتکل الحاقی» نیز است.

مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی که در آمریکا به سر می‌برد گفته این مسئله را به اطلاع رهبران و مقام‌های ارشد شش کشور طرف توافق هسته‌ای با ایران یعنی آمریکا، بریتانیا، روسیه، فرانسه، آلمان و چین رسانده است.

یک روز پیش از این سخنان، باراک اوباما، رئیس جمهور آمریکا نیز تاکید کرده بود که دقیق‌ترین و همه جانبه‌ترین نظام بازرسی که تاکنون سابقه نداشته برای نظارت بر فعالیت‌های هسته‌ای ایران برقرار شده است.

آقای اوباما در مقاله‌ای که برای روزنامه واشینگتن‌پست نوشته بود، از «ایران دارای سلاح هسته‌ای» به عنوان «یک خطر غیرقابل پذیرش برای امنیت ملی آمریکا و کشورهای متحد» آن نام برده بود.

ایران و قدرت‌های جهانی در سال ۱۳۹۴ پس از ۱۰ سال مذاکره، به توافقی درباره چگونگی ادامه برنامه هسته‌ای جمهوری اسلامی دست یافتند.

بر اساس این توافق، ایران قبول کرد تا در ازای تعطیلی و تغییر بخش عمده‌ای از برنامه اتمی خود، تحریم‌های بی‌سابقه بین‌المللی علیه بخش‌های مختلف انرژی، بانکی و غیره‌اش، تسهیل شوند.

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی بر برنامه اتمی باقی‌مانده ایران نظارت می‌کند تا به سوی یک برنامه نظامی منحرف نشود.

یوکیا آمانو نیز در بیانیه اخیر خود تاکید کرده که «این تنها آغاز پروسه‌ای است که سال‌ها طول می‌کشد».

XS
SM
MD
LG