لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۸:۴۸

آژانس: ایران به سوال‌ها درباره تحقیقات مشکوک اتمی پاسخ نداده است


یوکیا آمانو
یوکیا آمانو

در ميانه حساس‌ترين دور مذاکره ايران با گروه ۱+۵، مدیرکل آژانس بين‌المللی انرژی اتمی بار ديگر تاکيد کرد که جمهوری اسلامی نتوانسته به ابهامات درباره تحقيقات مشکوک‌ اتمی‌اش پاسخ بدهد.

آژانس بين‌المللی انرژی اتمی که مرجع راستی‌آزمايی برنامه اتمی ايران است، اعلام کرده که تهران در موعد مقرر به دو پرسش حساس درباره تحقيقاتی که ظن آن می‌رود در گذشته انجام داده و می‌تواند با ساخت تسليحات اتمی مرتبط باشد، پاسخ نداده است.

گفت‌وگوی جمشید زند با بهروز بیات، مشاور پیشین آژانس بین‌المللی انرژی اتمی
please wait

No media source currently available

0:00 0:07:00 0:00
لینک مستقیم

به گزارش خبرگزاری رويترز، يوکيا آمانو، مدیرکل آژانس، صبح پنج‌شنبه، ۲۹ آبان، در نشست شورای حکام آژانس بين‌المللی انرژی اتمی در وين گفت: «ايران توضيحاتی نداده است که آژانس را قادر سازد اقدامات عملی برجسته اين کشور را روشن سازد.»

مدیرکل آژانس بين‌المللی انرژی اتمی از ايران خواسته است تا «همکاری‌هايش را با آژانس برای دسترسی به‌موقع به تمام اطلاعات، اسناد، تاسيسات، مواد و پرسنل مرتبط با برنامه اتمی افزايش دهد.»

شب پيش از بيان اين سخنان از سوی يوکيا آمانو، علی‌اکبر صالحی، رئيس سازمان انرژی اتمی ايران، گفته بود که جمهوری اسلامی «هيچ نوع بازرسی يا پروسه ويژه‌ای» از تاسيسات اتمی خود را نمی‌پذيرد.

در واکنشی جداگانه، علی لاريجانی، رئيس مجلس شورای اسلامی، نيز با ابراز اميدواری درباره «رفتار عاقلانه طرف مقابل در مذاکرات» گفته است: «ما مدام همکاری می‌کنيم، [اما] آنها حرف‌های کلفت‌تر می‌زنند.»

اظهارات مدیرکل آژانس بين‌المللی انرژی اتمی در وين، پايتخت اتريش، همزمان با ادامه مذاکرات نهايی هيئت‌های نمايندگی ايران، آمريکا، فرانسه، بريتانيا، روسيه، چين و آلمان در همين شهر بيان شده است.

در همین حال خبرنگار راديوفردا در وين می‌گويد که جان کری، وزير امور خارجه آمريکا، پنج‌شنبه شب و پس از ديدار با همتايان فرانسوی و سعودی خود در پاريس به وين خواهد آمد.

به گفته هانا کاويانی، خبرنگار رادیوفردا، آن چه در وين و در ميان تحليل‌گران و ديپلمات‌ها بيان می‌شود اين است که تمام تلاش‌ها برای رسيدن به توافق نهايی تا ضرب‌الاجل سوم آذر است، اما پیش از تمديد احتمالی مهلت مذاکرات «بايد بر سر يک سری اقدامات توافق شود».

XS
SM
MD
LG