لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۰۶

آمریکا آزمایش جدید موشکی ایران را «به طور جدی» بررسی می‌کند


آزمایش موشک قدر ۱۱۰ توسط ایران در سال ۲۰۱۱
آزمایش موشک قدر ۱۱۰ توسط ایران در سال ۲۰۱۱

سامانتا پاور، نماینده آمریکا در سازمان ملل متحد می‌گوید که ایالات متحده، گزارش‌ها درباره آزمایش جدید یک موشک بالستیک توسط ایران را «به طور جدی» بررسی خواهد کرد.

به گزارش خبرگزاری رویترز، خانم پاور روز سه‌شنبه ۱۷ آذر و پس از پایان یک جلسه شورای امنیت ملل متحد، گفته است: اگر برای واشینگتن ثابت شود که ایران آزمایش موشک بالستیک کوتاه‌برد انجام داده، ایالات متحده این مسئله را به عنوان «نقض قطعنامه‌های شورای امنیت» به این شورا خواهد برد.

در پاریس هم یک سخنگوی وزارت امور خارجه فرانسه گفته که این کشور، پایبندی ایران به ممنوعیت آزمایش موشک‌های بالستیک را به دقت زیر نظر خواهد داشت.

پیش از این تعدادی از مقام‌های آمریکایی گفته بودند که ایران ماه گذشته میلادی یک موشک بالستیک میان برد را آزمایش کرده است.

این مقام‌ها افزوده بودند که آزمایش موشکی جدید نقض قطعنامه‌های شورای امنیت سازمان ملل متحد است.

جمهوری اسلامی ایران روز ۱۹ مهر نیز از آزمایش موفقیت‌آمیز یک موشک نسل جدید زمین به زمین با نام «عماد» خبر داد و گفت که «این موشک قادر است اهداف مورد نظر را با دقت بالا مورد اصابت قرار داده و به طور کامل منهدم کند».

مقام‌های آمریکایی گفته‌اند که موشک عماد، قابلیت حمل کلاهک هسته‌ای را دارد؛ ادعایی که ایران رد کرد. شبکه خبری فاکس نیوز نیز گزارش داده که موشک قدر ۱۱۰ نیز قابلیت مشابهی دارد.

پس از آزمایش موشک عماد نیز، آمریکا، بریتانیا، فرانسه و آلمان خواستار اقدام کمیته بررسی تحریم‌های ایران، در مورد این آزمایش شدند.

XS
SM
MD
LG