لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۳۷

آمریکا اعدام احتمالی یک ایرانی‌آمریکایی در ایران را بررسی می‌کند


پس از انتشار خبری مبنی بر اعدام یک شهروند ایرانی‌آمریکایی در ایران، وزارت امور خارجه آمریکا اعلام کرد که تلاش می‌کند اطلاعاتی از سرنوشت این شهروند ایرانی‌آمریکایی به دست بیاورد.

به گزارش روز سه‌شنبه، ۱۰ آذر، خبرگزاری آسوشیتدپرس، مارک تونر، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا، گفت که این وزارتخانه در اواخر ماه اکتبر، یک ماه پیش، از بازداشت فردی به نام حمید سمیعی در ایران و محکومیت او به اعدام باخبر شده بود.

به گفته آقای تونر، آمریکا تلاش کرد از طریق سفارت سوییس در تهران که حافظ منافع ایالات متحده در ایران به شمار می‌آید، مانع اجرای حکم اعدام آقای سمیعی شود.

سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا در عین حال تاکید کرد که این کشور هنوز نمی‌تواند اعدام آقای سمیعی را تایید کند، اما تلاش می‌کند از سرنوشت او مطلع شود.

«سازمان حقوق بشر ایران»، یکی از گروه‌های ناظر بر وضعیت حقوق بشر در ایران که در اسلو، پایتخت نروژ، مستقر است، پیش از این اعلام کرده بود که حمید (سم) سمیعی، مردی ایرانی‌آمریکایی، روز چهارشنبه، ۱۳ آبان، به همراه یک زندانی دیگر در زندان رجایی‌شهر کرج اعدام شده است.

بر اساس این گزارش، آقای سمیعی به اتهام قتل یک ایرانی دیگر به ‌نام بهروز (بروس) جان‌محمدی در ایالت کالیفرنیای آمریکا و پس از بازگشت به ایران در سال ۱۳۸۷ بازداشت شده است.

او سپس در شعبه ۷۱ دادگاه کیفری ایران محاکمه و به اعدام محکوم شده است.

وب‌سایت سازمان حقوق بشر ایران به نقل از یکی از نزدیکان حمید سمیعی نوشته است که پلیس آگاهی تهران او را «تحت شدید‌ترین شکنجه‌ها» قرار داده بود.

این فرد افزوده است که حتی پلیس آمریکا نیز قتل آقای جان‌محمدی را «دفاع از خود» تشخیص داده بود و قاضی ایرانی پرونده نیز این گزارش را مشاهده کرده، اما با وجود آن، حکم اعدام آقای سمیعی را صادر کرده است.

ایران یکی از بالاترین نرخ‌های اعدام در جهان را داراست.

XS
SM
MD
LG