لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۱۹

اتحادیه عرب طرح تشکیل کشور فلسطین را به شورای امنیت می‌برد


اتحاديه عرب اعلام کرده که پيش‌نويس قطعنامه تشکيل کشور مستقل فلسطين را طی روزهای آينده رسماً به شورای امنيت سازمان ملل متحد ارائه خواهد داد.

به گزارش خبرگزاری رويترز از قاهره، اين مسئله در جلسه روز شنبه هشت آذر وزیران امور خارجه اتحاديه عرب به تصويب رسيده است.

در بيانيه‌ای که پس از اين جلسه منتشر شده، آمده است که اردن، ار اعضای فعلی شورای امنيت سازمان ملل متحد، با تشکیل یک کميته پيگيری برای جلب حمايت جامعه بين‌الملل از تشکيل کشور مستقل فلسطين تلاش می‌کند.

نبيل العربی، دبيرکل اتحاديه عرب هم گفته که اردن پيش‌نويس قطعنامه را ظرف روزهای آتی به شورای امنيت ارائه می‌دهد.

اردن از کشورهای عربی – اسلامی همسايه اسرائيل است که با اين کشور روابط تمام‌عیار ديپلماتيک دارد.

رويترز افزوده که اين قطعنامه احتمالاً نمی‌تواند از حمايت ايالات متحده آمريکا برخوردار باشد. آمريکا يکی از پنج عضو دائم شورای امنيت سازمان ملل متحد با حق وتو است و موضع رسمی‌اش، تشکيل دو کشور مستقل اسرائيل و فلسطين در کنار يکديگر و بر پايه تفاهم دوجانبه و صلح فلسطينيان و اسرائيلی‌هاست.

اما در افتتاحيه نشست اخير اتحاديه عرب در قاهره، محمود عباس، رئيس تشکيلات خودگردان فلسطينی گفت که اسرائيل چاره ديگری برای فلسطينی‌ها به جز مراجعه مستقيم به جامعه جهانی باقی نگذاشته است.

آقای عباس افزود که «وضعيت کنونی در سرزمين‌های فلسطينی نمی‌تواند ادامه داشته باشد» و گفت: «ديگر شريکی برای ما در اسرائيل وجود ندارد و ديگر برای ما چاره‌ای جز بين‌المللی کردن موضوع باقی نمانده است.»

اردن ماه ميلادی گذشته، پيش‌نويس قطعنامه ديگری را نيز به شورای امنيت سازمان ملل متحد ارائه داده بود که در آن خواستار پايان دادن به اشغالگری اسرائيل تا نوامبر سال ۲۰۱۶ شده بود.

رويترز به نقل از ديپلمات‌ها گزارش داده که آلمان، فرانسه و بريتانيا نيز در حال تنظيم پيش‌نويس قطعنامه خود هستند که در آن برای پايان دادن به بحران، مواردی تعيين شده است.

شورای امنيت سازمان ملل متحد در ۲۹ نوامبر سال ۱۹۴۷ به تشکيل دو کشور مستقل عرب و يهود در سرزمين‌هايی که پيش از آن تحت قيموميت بريتانيا قرار داشت، رای داد. يک روز بعد، ارتشی از کشورهای عربی به يهوديان ساکن اين سرزمين‌ها حمله کردند اما با شکست مواجه شدند.

کشور اسرائيل روز ۱۴ ماه مه سال ۱۹۴۸ اعلام استقلال کرد هرچند کشور مستقل فلسطينی همچنان تشکيل نشده است. فلسطينی‌ها خواهان تشکيل کشور خود در کرانه باختری رود اردن و نوار غزه و به پايتختی بیت‌المقدس هستند.

اما اسرائيل می‌گويد اورشليم (بیت‌المقدس) پايتخت تاريخی اين کشور است.

شهرک‌سازی اسرائيلی‌ها در سرزمين‌های اشغالی و مسئله آوارگان فلسطينی، از دلايل اصلی اختلافات ميان طرفين است.

XS
SM
MD
LG