لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۲۱

دولت بحرین تعدادی زندانی را به جاسوسی برای ایران متهم کرد


یک معترض بحرینی در منامه، پایتخت
یک معترض بحرینی در منامه، پایتخت
دولت بحرين در اطلاعيه‌ای، تعدادی از مخالفان زندانی خود را به جاسوسی برای دولت ايران متهم کرده است.
خبرگزاری رويترز، سه‌شنبه نهم مهر گزارش داده، بحرين تعدادی از ۵۰ زندانی مخالف را که به اتهام «جرايم امنيتی» زندانی هستند، به «جاسوسی برای ايران» و «برنامه‌ريزی برای خراب‌کاری و اغتشاش» با حمايت دولت جمهوری اسلامی نيز متهم شده‌اند.
دولت بحرين می‌گويد اين ۵۰ زندانی، عضو گروهی تروريستی هستند که برای براندازی حکومت اين کشور فعاليت می‌کردند و آنها را به پنج تا ۱۵ سال زندان محکوم کرده است.
اکثريت مردم بحرين که کشوری کوچک در جنوب خليج فارس و همسايه عربستان سعودی است را شيعيان تشکيل می‌دهند اما قدرت در اين کشور سال‌هاست که در اختيار شيوخ خاندان آل خليفه است که سنی مذهب هستند.
ايران از آغاز اعتراضات شيعيان بحرين، حمايت خود را از آنها اعلام کرد و دولت بحرين و متحدان عربش نيز در مقابل تهران را به دخالت در امور داخلی بحرين و تحريک شيعيان اين کشور متهم کردند.
با گذشت مدتی از تظاهرات اعتراضی شيعيان بحرين، نيروهای نظامی عربستان سعودی و امارات متحده عربی، برای مقابله با تظاهرات و به درخواست دولت بحرين وارد اين کشور شدند که اين مسئله واکنش شديد ايران را به دنبال داشت.
در دو سال اخير، بحرين چندين بار، دولت ايران و سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را به سازماندهی گروه‌های تروريستی در اين کشور متهم کرده است.
در اطلاعيه اخير دولت بحرين که خبرگزاری رويترز آن را منتشر کرده، آمده است که ۵۰ زندانی شيعه اين کشور، اعضای «يک گروه تروريستی هستند که با هدف تضعيف قانون اساسی و ممانعت از فعاليت سازمان‌ها و موسسات دولتی» فعاليت می‌کردند.
در اطلاعيه دولت بحرين به تعداد زندانيانی که به جاسوسی برای ايران متهم شده‌اند، اشاره نشده است.
در اين اطلاعيه آمده است «ثابت شده» که اين دسته از زندانيان برای جمهوری اسلامی ايران جاسوسی می‌کردند و با «مقام‌های ارشد و اعضای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی» در ارتباط بوده‌اند.
به گفته دولت بحرين، اين متهمان، دستورات آموزشی و آماده‌سازی برای عمليات خرابکاری را از ايرانی‌هايی که با آنها در ارتباط بودند، دريافت می‌کردند.
جمهوری اسلامی، اتهامات مشابه پيشين بحرين عليه خود را به شدت رد کرده بود اما با اعلام حمايت از «مطالبات» شيعيان اين کشور، از منامه خواسته بود به جای سرکوب آنها، به اين مطالبات عمل کند.
XS
SM
MD
LG