لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۵۹

بشار اسد با تشکیل دولت انتقالی در سوریه مخالفت کرد


بشار اسد در مصاحبه با رسانه‌های دولتی روسیه
بشار اسد در مصاحبه با رسانه‌های دولتی روسیه

بشار اسد، رئیس جمهور سوریه، با تشکیل «هیئت حاکمه دوره انتقالی با اختیارات اجرایی کامل» که از درخواست‌های اپوزیسیون سوری است اعلام مخالفت کرد.

آقای اسد در مصاحبه‌ای با خبرگزاری‌های دولتی روسیه که چهارشنبه ۱۱ فروردین منتشر شده، گفت که «دوره انتقالی» در سوریه «باید تحت قانون اساسی کنونی باشد» و «قانون اساسی بعدی زمانی که مردم سوریه به آن رای دهند، اعتبار خواهد داشت».

خبرگزاری آسوشیتدپرس گزارش می‌دهد که این سخنان رئیس جمهور سوریه در واقع، پاسخی است به مخالفان او که خواستار تشکیل «دولتی انتقالی با اختیارات اجرایی کامل» در سوریه هستند.

قدرت‌های جهانی نیز بر سر این ایده در کنفرانس ژوئن ۲۰۱۲ در ژنو سوئیس توافق کرده بودند و این توافق همچنان پایه اصلی گفت‌وگوهای صلح سوریه است.

بشار اسد گفته‌است که به باور او، چندان دشوار نیست که بر سر تشکیل یک دولت جدید در سوریه که شامل برخی چهره‌های اپوزیسیون باشد، بتوان به توافق رسید.

ائتلاف مخالفان بشار اسد، با رد این اظهارات رئیس جمهور سوریه، تاکید کرده است که حضور آقای اسد در مقام ریاست جمهوری، به معنی نفی روند تغییرات سیاسی در این کشور است.

به گزارش خبرگزاری رویترز، جورج صبرا، یکی از اعضای کمیته عالی مذاکره‌کننده مخالفان، گفته است: «دولت سوریه، چه جدید باشد چه قدیمی، اگر شاهد حضور بشار اسد باشد، نمی‌تواند بخشی از پروسه سیاسی باشد».

رئیس جمهور سوریه در بخش دیگری از سخنان روز چهارشنبه خود با تمجید از دخالت نظامی ایران و حزب‌الله لبنان در سوریه، از عملیات نظامی روسیه به عنوان عامل کلیدی پیروزی‌های اخیر خود در نبردهای سوریه نام برد.

او از جمله گفت که بازپس‌گیری شهر تاریخی پالمیرا از گروه حکومت اسلامی (داعش) در هفته گذشته، به علت شکست ائتلاف بین‌المللی به رهبری آمریکا بوده است.

این در حالی است که آمریکا در هفته‌های اخیر علاوه بر بمباران مواضع حکومت اسلامی و دیگر گروه‌های افراطی اسلامگرا در سوریه، تعدادی از رهبران و مقام‌های کلیدی تشکیلات داعش را به قتل رسانده است.

آقای اسد در عین حال گفت که پناهجویان سوری با مشاهده بهبود اوضاع در کشورشان، به خانه‌های خود باز می‌گردند.

بشار اسد در گفت‌وگوی روز چهارشنبه خود افزود که جنگ داخلی این کشور ۲۰۰ میلیارد دلار خسارت به بار آورده است.

او هم‌چنین تحریم‌های بین‌المللی علیه سوریه را یکی از دلایل اصلی گریز مردم از این کشور دانست.

تخمین زده می‌شود که بیش از ۲۷۰ هزار نفر در جریان جنگ داخلی و بحران سیاسی سوریه طی پنج سال گذشته کشته شده باشند.

بسیاری آنها بر اثر بمباران و موشک‌باران شهرها و مناطق مسکونی سوریه توسط نیروهای حامی بشار اسد کشته شده‌اند.

دولت سوریه از جمله به استفاده وسیع از بمب‌های بشکه‌ای علیه مناطق شهری متهم است.

بحران سوریه همچنین باعث شده تا حدود پنج میلیون نفر از جمعیت تقریبا ۲۳ میلیونی این کشور از سوریه به کشورهای دیگر پناه ببرند.

ایران و روسیه تنها دولت‌های جهان هستند که به طور رسمی از دولت بشار اسد در این مدت حمایت مالی و نظامی کرده‌اند.

XS
SM
MD
LG