لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۰۹:۳۱

واکنش ایران و اسرائیل به حمله شیمیایی علیه غیرنظامیان در سوریه


جنازه کشته‌شدگان حمله شیمیایی در سوریه
جنازه کشته‌شدگان حمله شیمیایی در سوریه
در حالی که نخست وزير اسرائيل با محکوم کردن استفاده از تسليحات شيميايی در سوريه، ايران را متهم کرده که سوريه را به «ميدان آزمايش» خود تبديل کرده، وزير خارجه جمهوری اسلامی با قاطعیت گفته است که اگر در سوریه از سلاح‌ شيميايی استفاده شده باشد، کار کار نيروهای مخالف بشار اسد بوده است.
به گزارش خبرگزاری فرانسه، بنامين نتانياهو، نخست وزير اسرائيل، گزارش‌ها درباره استفاده از سلاح‌ شيميايی در سوريه عليه «شهروندان بی‌گناه» را «عميقا نگران‌کننده» خوانده است.
آقای نتانياهو گفت: «اگر اين گزارش‌ها ثابت شود، برگ سياه ديگری بر فهرست جرايمی که دولت سوريه عليه مردم خود مرتکب شده افزوده می‌شود.»
ائتلاف ملی سوريه، گروه اصلی مخالف بشار اسد، دولت اين کشور را به «قتل عام» ۱۳۰۰ نفر با بمباران شيميايی مناطق اطراف دمشق، پايتخت اين کشور، متهم کرده است. موشه يعلون، وزير دفاع اسرائيل، هم اين ادعا را تاييد کرده است.
گزارش‌ها درباره استفاده از تسليحات شيميايی در جنگ داخلی سوريه، همزمان با سفر تيم بازرسی سازمان ملل متحد به اين کشور با هدف بررسی گزارش‌های قبلی درباره استفاده از همين تسليحات منتشر می‌شوند.
نخست وزير اسرائيل همچنین هشدار داده است که انفعال جهان در برابر سوريه، ايران را به پيش بردن برنامه هسته‌اي‌اش ترغيب می‌کند و افزوده که ممانعت دولت سوريه از دسترسی بازرسان سازمان ملل متحد به محل حمله اخير «مضحک» است.
به گفته آقای نتانياهو، ايران به دقت واکنش جامعه بين‌الملل به «جنايات» انجام شده توسط سوريه و نماينده‌اش حزب الله لبنان را زير نظر دارد.
او افزوده است که اين اتفاقات يک بار ديگر ثابت می‌کند که «ما چرا نبايد اجازه دهيم، خطرناک‌ترين حکومت‌های دنيا، خطرناک‌ترين تسليحات دنيا را به دست بياورند».

ظریف: قطعا کار شورشی‌هاست

اين سخنان نخست وزير اسرائيل در حالی بيان شده که محمدجواد ظريف‌، وزير امور خارجه ايران، استفاده دولت سوريه از تسليحات شيميايی را تکذيب کرده است.
به گزارش خبرگزاری رسمی جمهوری اسلامی، ايرنا، آقای ظريف در گفت‌وگوی تلفنی با وزير امور خارجه ترکيه گفته است که «اگر استفاده از سلاح شيميايی صحت داشته باشد، به طور قطع توسط گروه‌های تروريستی و تکفيری انجام شده است».
وزير امور خارجه ايران افزوده است که مخالفان مسلح بشار اسد «در عمل نشان داده‌اند که از هيچ جنايتی رويگردان نيستند».
آقای ظريف گفته است: «در حالی که بازرسان سازمان ملل در دمشق حضور دارند و دولت اين کشور با تسلط در حال عقب راندن تروريست‌ها است، چگونه دولت به چنين اقدامی دست می‌زند؟»
وزير امور خارجه ايران با «محکوم» کردن استفاده از تسليحات شيميايی در سوريه، گفته که «اين عمل جنايتکارانه» توسط «گروه‌های تروريستی» انجام شده، زيرا به گفته آقای ظريف «منافع» اين گروه‌ها «در گروی تشديد بحران در سوريه و بين‌المللی کردن آن» است.
دیدار دیپلمات‌های ارشد روسیه و آمریکا

در تحولی ديگر مربوط به بحران سوريه، ديپلمات‌های ارشد آمريکا و روسيه روز چهارشنبه آينده در لاهه هلند با هم ديدار می‌کنند تا راه‌های چگونگی پايان دادن به جنگ داخلی سوریه را بررسی کنند.
به گزارش رويترز، اين اولين ديدار اين‌چنينی پس از حمله شيميايی مرگبار اخير خواهد بود. در حالی که برگزاری اين جلسه قبلا اعلام شده بود، تاريخی برای آن تعيين نشده بود.
وندی شرمن، معاون سياسی وزارت امور خارجه آمريکا، و رابرت فورد، سفير آمريکا در سوريه، به نمايندگی از ايالات متحده و گنادی گاتيلوف و ميخاييل بوگدانوف، دو معاون وزارت امور خارجه روسيه، در اين ديدار حاضر خواهند بود.
جن ساکی، سخنگوی وزارت امور خارجه آمريکا، در این باره گفته است که آقای فورد روز شنبه هفته آينده، پيش از رفتن به لاهه، با رهبران اپوزیسيون سوريه در استانبول ترکيه ديدار می‌کند.
ايالات متحده آمريکا از گروه‌های ميانه‌روی مخالف بشار اسد حمايت می‌کند و روسیه متحد رئيس جمهور سوريه است. اين دو تلاش خواهند کرد دو طرف نزاع در سوريه را راضی کنند در کنفرانس صلح شرکت کنند.
استفاده از تسليحات شيميايی در سوريه، ديگر موضوع جلسه خواهد بود.
XS
SM
MD
LG