لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۲۸

«بازگشت» بیژن زنگنه به وزارت نفت


منابع خبری مختلف در ايران تاييد کرده‌اند که بيژن نامدار زنگنه از سوی حسن روحانی به عنوان وزير نفت به مجلس معرفی خواهد شد.
آقای زنگنه سابقه ۲۲ سال رياست بر وزارت‌خانه‌های جهاد سازندگی، نيرو و نفت در دولت‌های ميرحسين موسوی، اکبر هاشمی رفسنجانی و محمد خاتمی را در کارنامه خود دارد.
منصور معظمی، معاون اسبق وزير نفت به خبرگزاری دانشجويان ايران، ايسنا،‌ گفته که معرفی بيژن زنگنه به مجلس «قطعی» است.
خبرگزاری فارس، ايسنا و روزنامه‌های چاپ تهران نيز در گزارش‌های جداگانه‌ای اين مسئله را تاييد کرده‌اند.
آقای زنگنه در گفت‌وگويی که پيش از اين با ايسنا داشت،‌ گفته بود: «افرادی بايد وارد وزارت نفت شوند که حرفه‌ای و کار بلد باشند.»
او افزوده بود: «بايد گروهبان‌هايی که الان سر کار هستند بروند کار گروهبانی کنند تا ژنرال‌ها کارها را انجام دهند.»
بيژن نامدار زنگنه از سال ۱۳۵۹ تا ۱۳۶۱ معاونت فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بود و در آبان سال ۱۳۶۱ به عضويت شورای مرکزی جهاد سازندگی درآمد.
او در سال ۱۳۶۲ به عنوان نخستين وزير جهاد سازندگی از مجلس رای اعتماد گرفت و تا اواسط سال ۱۳۶۷ عهده‌دار اين مسئوليت بود. در شهريور سال ۱۳۶۷ به عنوان وزير نيرو از مجلس رای اعتماد گرفت. سپس در سال ۱۳۶۸ با رای اعتماد مجدد مجلس در اين مسئوليت ابقا و تا نيمه سال ۱۳۷۶ عهده‏دار اين مسئوليت بود.
بيژن زنگنه در سال ۱۳۷۶ در دوره رياست جمهوری محمد خاتمی برای رياست بر وزارت نفت انتخاب شد و تا پايان دولت او اين مسئوليت را بر عهده داشت.

آقای زنگنه به واسطه برخورداری مسئوليت‌های ارشد در دولت‌های متعدد، روابط نزديکی با ميرحسين موسوی، ‌اکبر هاشمی رفسنجانی و محمد خاتمی دارد و از سياست‌مداران نزديک به اين سه شناخته می‌شود.
رسانه‌های جناح اصولگرا مانند روزنامه کيهان و خبرگزاری فارس، در کنار برخی رسانه‌های خارج از ايران، با انتشار گزارش‌های متعددی در سال‌های اخير، بيژن زنگنه را به فساد اقتصادی و رانت‌دهی در دورانی که مسئوليت وزارت نفت را بر عهده داشت، متهم کرده‌اند.
خبرگزاری فارس هم با انتشار گزارشی، آقای زنگنه را متهم کرده که در دوران مسئوليت او در وزارت نفت، اطلاعات و اسناد محرمانه و سری صنعت نفت کشور در اختيار يک «شرکت ايتاليايی – صهيونيستی» قرار گرفته است.
اما مديران دولتی و تعدادی از کارشناسان صنعت نفت کشور، از بيژن زنگنه به عنوان مديری موفق در اين حوزه ياد می‌کنند.
خبرگزاری رويترز از آقای زنگنه به عنوان فردی که توانست ميليون‌ها دلار سرمايه‌گذاری را جذب صنعت نفت و انرژی ايران کند، نام برده است.
XS
SM
MD
LG