لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۶:۰۴

در همه‌پرسی نمادین کاتالونیا ۸۰ درصد خواستار جدایی از اسپانیا شدند


یکی از حوزه‌های برگزاری همه‌پرسی
یکی از حوزه‌های برگزاری همه‌پرسی

بیش از ۸۰ درصد شرکت‌کنندگان در یک همه‌پرسی نمادین، به جدایی ناحیه خودمختار کاتالونیا از اسپانیا رای داده‌اند. این همه‌پرسی که روز یکشنبه ۱۸ آبان برگزار شد، نمادین بوده و نتیجه آن قابلیت اجرایی شدن ندارد.

با وجود این و آنگونه که خبرگزاری فرانسه گزارش داده، آرتور مس، رئیس دولت محلی کاتالونیا گفته‌است که نتیجه این همه‌پرسی «کاملاً روشن کرد که ما می‌خواهیم بر خودمان حکومت کنیم.»

این در حالی است که دولت مرکزی اسپانیا با برگزاری این همه‌پرسی مخالف بوده و اعلام کرده که نتایج آن تاثیری بر سیاست رسمی دولت مرکزی نخواهد داشت.

از شرکت‌کنندگان در این همه‌پرسی نخست پرسیده شده بود که «آیا می‌خواهید کاتالونیا یک حکومت باشد؟» و آنها سپس باید به این سوال نیز پاسخ می‌دادند که «آیا می‌خواهید این دولت مستقل باشد؟»

۸۰٫۷ درصد از تقریبا دو میلیون شرکت کننده در این همه‌پرسی، به هر دوی این پرسش‌ها پاسخ مثبت دادند. حدود ۱۰ درصد به پرسش اول پاسخ مثبت داده‌اند اما گفته‌اند که نمی‌خواهند کشور کاتولونیا یک کشور مستقل از اسپانیا باشد. چهار و نیم درصد نیز به هر دو پرسش پاسخ منفی داده‌اند.

از تعداد شرکت‌کنندگان در رفراندوم مشخص است که میلیون‌ها نفر از واجدان شرایط شرکت در همه‌پرسی نیز در آن شرکت نکرده‌اند.

ناحیه خودمختار کاتالونیا به مرکزیت شهر بارسلون در شمال شرقی اسپانیا قرار دارد و تقریبا هفت میلیون و ۵۰۰ هزار نفر از جمعیت تقریبا ۴۷ میلیون نفری اسپانیا را در خود جای داده‌است.

علاوه بر دولت مرکزی، دادگاه عالی قانون اساسی اسپانیا نیز برگزاری این همه‌پرسی را غیر قانونی دانسته و دستور لغو آن را داده بود.

تمايلات استقلال‌طلبانه در کاتالونيا پس از برگزاری همه‌پرسی استقلال اسکاتلند از پادشاهی متحد بريتانيا افزايش يافته است؛ هرچند اکثريت شرکت‌کنندگان در همه‌پرسی اسکاتلند رأی به باقی ماندن اين کشور در پادشاهی متحد بريتانيا دادند.

XS
SM
MD
LG