لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۲۱:۲۵

آشغال‌روبی اعتراضی در تهران و سری که شکست


گروهی از فعالان مدنی که با رفتگرهای تهران همکاری می‌کنند
گروهی از فعالان مدنی که با رفتگرهای تهران همکاری می‌کنند

تهران بدون آشغال؛ تعدادی از فعالان مدنی و سیاسی مخالف جمهوری اسلامی، این روزها با رفتگرهای تهران همکاری و آشغال‌ها را از خیابان‌های پایتخت جمع می‌کنند.

هدف اما تنها تمیز کردن تهران نیست.

آنگونه که محمد نوری‌زاد، یکی از این مخالفان نوشته، او و محمد ملکی، جمع‌آوری آشغال از معابر شهر را به نشانه «اعتراض» انجام می‌دهند.

please wait

No media source currently available

0:00 0:05:05 0:00
لینک مستقیم

«من و دکتر محمد ملکی بنا داریم در اعتراض به اموالی که برادران سپاه بی‌دلیل و بی‌حکم قضایی از ما برده‌اند و تاکنون پس نداده‌اند و در اعتراض به این که هر دوی ما را بی‌دلیل و بی‌حکم قضایی ممنوع‌الخروج کرده‌اند، آشغال‌های یکی از خیابان‌های تهران را جمع‌آوری کنیم.»

آقای نوری‌زاد در فیسبوک خود نوشته است: «این که دیگر جرم نیست؟»

محمد ملکی و محمد نوری‌زاد، تا قبل از سال ۱۳۸۸ در دو جبهه کاملا متفاوت سیاسی قرار داشتند. آقای نوری‌زاد در کیهان می‌نوشت و از آیت‌الله علی خامنه‌ای، جانانه حمایت می‌کرد اما آقای ملکی سال‌هاست که با ابراز پشیمانی از نقشش در روی کار آمدن جمهوری اسلامی، به مخالف حکومت تبدیل شده است.

پس از وقایع سال ۸۸ و روی برآوردن جنبش سبز بود که محمد نوری‌زاد هم به راه افرادی مانند محمد ملکی رفت و با ابراز پشیمانی از گذشته خود، به جرگه مخالفان حکومت پیوست.

این دو اندک اندک رهبری اعتراضاتی مدنی علیه وزارت اطلاعات، سپاه پاسداران و دیگر نهادها و شخصیت‌های جمهوری اسلامی را در خیابان‌های تهران بر عهده گرفتند.

پس از چند حرکت اعتراضی در برابر زندان اوین و کارخانه لاستیک‌سازی دنا، محمد ملکی و محمد نوری‌زاد برنامه جمع‌آوری آشغال را طراحی کردند.

آقای نوری‌زاد در فیسبوک خود نوشته که «زندگی کردن در کنار آشغال‌ها را هیچ بنی‌بشری تایید نمی‌کند» و افزوده است: «ما می‌خواهیم آشغال‌ها را از محیط اطراف‌مان بروبیم.»

در نخستین روز آشغال‌روبی،‌ چند نفری به این دو پیوستند.

روز دوم این حرکت اعتراضی قرار بود جمعه ۱۶ بهمن برگزار شود که اتفاقی مانع آنها شد.

صفحه فیسبوک محمد ملکی نوشته که او و آقای نوری‌زاد در چهارراه پارک‌وی تهران حاضر شده بودند که ماموران اطلاعاتی و امنیتی با خودروی پژو تلاش کردند آنها را بازداشت کنند.

اما مقاومت آقای ملکی و تلاش ماموران برای سوار کردنش به خودرو باعث شد تا سر او به در اتوموبیل برخورد کند و جراحت ببیند.

محمد ملکی، نخستین رئیس دانشگاه تهران پس از روی کار آمدن جمهوری اسلامی است. او اکنون ۸۲ سال دارد و سال‌هاست که با سرطان پروستات دست و پنجه نرم می‌کند.

آقای ملکی به رادیو فردا می‌گوید هنوز ساعت ۱۰ صبح نشده بود که ماموران امنیتی او را سوار اتوموبیل کردند اما با دخالت محمد نوری‌زاد، او از خودرو پیاده شد تا اینکه ماموران «به طرز بسیار وحشیانه و محکمی» او را به درون خودرو هل دادند و این مسئله باعث شد سر او به در اتوموبیل برخورد کند.

به گفته آقای ملکی، ماموران محمد نوری‌زاد را هم سوار همان اتوموبیل کردند و با انتقال آنها به اطراف بهشت زهرا، این دو را همان اطراف پیاده کردند.

محمد ملکی تاکید می‌کند که او و محمد نوری‌زاد به برنامه‌های اعتراضی خود از جمله جمع‌آوری آشغال ادامه خواهند داد.

آقای نوری‌زاد هم در صفحه فیسبوک خود نوشته شاید منظور ماموران امنیتی از اینکه او و همراهش را در جاده قم رها کردند، این بوده که «آشغال‌روبی را باید از قم شروع کنید!».

این مخالف جمهوری اسلامی تاکید کرده است: «شاید هم من و دکتر ملکی رفتیم اطراف بیت رهبری و به ابرهای بالای سرمان پف کردیم.»

XS
SM
MD
LG