لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۵۲

تسلیحات شیمیایی سوریه تا پایان ژوئن ۲۰۱۴ «نابود خواهند شد»


تظاهرات در آلبانی در اعتراض به انتقال تسلیحات شیمیایی سوریه به این کشور
تظاهرات در آلبانی در اعتراض به انتقال تسلیحات شیمیایی سوریه به این کشور
آلبانی با انتقال تسلیحات شيميايی سوريه به اين کشور برای نابودی آنها مخالفت کرده است اما سازمان منع جنگ‌افزارهای شيميايی اعلام کرده که اين تسليحات حداکثر تا ۳۰ ژوئن ۲۰۱۴ به طور کامل نابود خواهند شد.
به گزارش خبرگزاری رويترز، دولت آلبانی روز جمعه ۱۵ نوامبر (۲۴ آبان) درخواست دولت آمريکا برای انتقال تسليحات شيميايی سوريه به اين کشور را در پی تظاهرات گسترده مردم آلبانی در مخالفت با اين تصميم رد کرد.
به دنبال اين تصميم دولت آلبانی، سازمان منع جنگ‌افزارهای شيميايی، اگرچه ۳۰ ژوئن ۲۰۱۴ را به عنوان ضرب‌الاجل نابودی تسليحات شيميايی سوريه اعلام کرد اما درباره کشوری که ميزبانی اين عمليات را بر عهده خواهد گرفت و ترتيبات امنيتی آن چيزی نگفت.
حکومت سوريه انهدام زرادخانه شيميايی اين کشور را به اين شرط پذيرفته که اين کار در کشوری غير از سوريه انجام شود.
پيش از اين و به دنبال حمله شيميايی به منطقه‌ای در اطراف دمشق که به کشته شدن بيش از ۱۴۰۰ غير نظامی منجر شد، کشورهای غربی، دولت سوريه را مسئول اين حمله شيميايی معرفی کردند و آمريکا اعلام کرد که آماده حمله نظامی به اين کشور است.
اما با ميانجی‌گری روسيه، توافقی صورت گرفت که در قبال موافقت دولت سوريه با نابودی تسليحات شيميايی اين کشور، آمريکا و متحدانش از حمله به آن خودداری کنند.
به گزارش رويترز، سوريه حداقل ۱۳۰۰ تن گاز سارين، خردل و ديگر انواع گازهای شيميايی را در اختيار دارد.
ادی راما، نخست وزير آلبانی در تلويزيون دولتی اين کشور گفته که «برای آلبانی غير ممکن است که ميزبان انهدام تسليحات شيميايی سوريه باشد.»
او گفته که «ما توانايی‌های لازم برای انجام چنين کاری را نداريم.»
بر اساس زمان‌بندی‌ای که سازمان منع جنگ‌افزارهای شيميايی اعلام کرده، تمام تسليحات و مواد شيميايی سوريه به جز ماده‌ای به نام ايزوپروپانول که يکی از دو ماده اصلی تشکيل دهنده گاز سارين است، تا پايان دسامبر ۲۰۱۳ از اين کشور خارج خواهد شد.
ماده ايزوپروپانول نيز حداکثر تا پنجم فوريه ۲۰۱۴ از سوريه خارج خواهد شد.
بر اساس اين زمان‌بندی، امکانات و تسليحات شيميايی سوريه که در اولويت نابودی قرار دارند به تدريج از ۱۵ دسامبر ۲۰۱۳ تا ۱۵ مارس ۲۰۱۴ نابود خواهند شد اما تمام ديگر مواد شيميايی سوريه تا پايان ژوئن سال آينده ميلادی نابود می‌شوند.
XS
SM
MD
LG