لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۳۶

مخالفت یک سناتور ارشد حزب دمکرات آمریکا با توافق اتمی


چاک شومر
چاک شومر

سناتور ارشد چاک شومر که احتمالا رهبر آينده اقليت دموکرات در سنای آمريکا خواهد بود، مخالفت خود را با توافق اتمی ميان قدرت‌های جهانی و ايران اعلام کرده است.

به جز اين سناتور ارشد، اليوت انگل، يک عضو دموکرات مجلس نمايندگان آمريکا نيز از ديگر هم‌حزبی‌های باراک اوباما، رئيس جمهور ايالات متحده است که اعلام کرده در رای‌گيری کنگره به اين توافق رای منفی خواهد داد.

به گزارش خبرگزاری اسوشيتدپرس، سناتور شومر در بيانيه‌ای که پنج‌شنبه شب ۱۵ مرداد صادر کرد، گفته که «به احتمال زياد» جمهوری اسلامی با توافق صورت گرفته، به يک حکومت «ميانه‌رو» تبديل نخواهد شد بلکه از آن برای «دنبال کردن اهداف اهريمنی» خود استفاده می‌کند.

آقای شومر افزوده که پس از «مطالعات جدی و تفکر دقيق» به اين نتيجه رسيده که «بايد» به توافق اتمی رای منفی دهد.

بدين ترتيب، چاک شومر به نخستين سناتور حزب دموکرات تبديل شده که رسما مخالفت خود را با توافق اتمی اعلام کرده است.

اليوت انگل، عضو ارشد و دموکرات کميته امور خارجی مجلس نمايندگان آمريکا نيز اعلام کرده که به اين توافق رای منفی خواهد داد.

اين در حالی است که کيرستن جيليبرند و جين شاهين، دو سناتور دموکرات، حمايت خود را از توافق اتمی اعلام کرده‌اند.

اگرچه اکثر دموکرات‌هايی که تاکنون نظر خود را درباره توافق اعلام کرده‌اند، با آن موافق بوده‌اند اما اين حزب در هر دو مجلس سنا و نمايندگان کنگره آمريکا در اقليت قرار دارد و دولت آقای اوباما، به حمايت قاطع آنها برای جلوگيری از رای منفی کنگره نياز دارد.

ايپک، لابی قدرتمند حامی اسرائيل در ايالات متحده، کمپين وسيعی برای رد اين توافق در کنگره آغاز کرده است.

بنيامين نتانياهو، نخست وزير اسرائيل نيز تمام توان خود و دولت‌اش را برای رد اين توافق به کار گرفته است؛ مسئله‌ای که حتی واکنش منفی رئيس جمهور اين کشور را به دنبال داشته است.

اين در حالی است که دولت اوباما از طرفداران اين توافق خواسته تا از نمايندگان کنگره بخواهند آن را رد نکنند.

جاش ارنست، سخنگوی کاخ سفيد نيز گفته است: «ما احتياج نداريم کنگره اين توافق را تاييد کند، ما فقط نياز داريم کنگره آن را بر هم نزند.»

رئيس‌ جمهور آمريکا هشدار داده که با رد توافق هسته‌ای در کنگره، تنها گزينه‌ای که برای مقابله با برنامه هسته‌ای ايران باقی می‌ماند «جنگ» است.

اما سناتور ارشد جان مک‌کين، از حزب جمهوری خواه، گفته که «بايد بر اين تصور که در صورت عدم توافق، تنها راه باقی‌مانده جنگ است خط بطلان کشيد.»

کنگره آمريکا چهار هفته ديگر فرصت دارد تا توافق جامع هسته‌ای را تاييد يا رد کند. در صورت رای منفی کنگره، باراک اوباما می‌تواند آن را وتو کند مگر اينکه حداقل دو سوم اعضای کنگره به آن رای منفی بدهند.

XS
SM
MD
LG