لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۴۶

دیپلمات‌ها: افزایش احتمال دستیابی به توافق جامع هسته‌ای


خبرگزاری رويترز به نقل از مقام‌های ايرانی و غربی گزارش داد که، علی‌رغم اختلافات موجود، به نظر می‌آيد احتمال دستيابی دو طرف به توافق جامع و نهايی برای محدود کردن برنامه هسته‌ای جمهوری اسلامی به مدت دست‌کم ۱۰ سال، در ازای تسهيل در تحريم‌ها عليه ايران، افزايش يافته است.

این گزارش دو روز پس از آن منتشر شد که علاءالدین بروجردی، رئيس کميسيون امنيت ملی و سياست خارجی مجلس شورای اسلامی، گفت که به دلیل «زياده‌خواهی طرف مقابل» و «مقاومت ايران» احتمال توافق نهايی «زياد نيست».

رويترز در گزارشی که روز پنج‌شنبه، ۲۸ خردادماه، منتشر شد با اشاره به سخنان مقام‌های آمريکايی از جمله باراک اوباما، رئيس جمهور ايالات متحده، درباره احتمال ۵۰-۵۰ رسيدن به توافق نهايی، به نقل از ديپلمات‌های نزديک به مذاکرات افزود که شانس چنين توافقی با ورود وزرای خارجه ايران و کشورهای ۱+۵ به وين در هفته آينده افزايش خواهد يافت.

اين ديپلمات‌ها در عين حال گفته‌اند که هنوز پيشرفت چندانی در موضوعات اصلی مورد اختلاف به دست نيامده است.

يک ديپلمات ارشد گفته است: «ما [احتمال] شکست مذاکرات را رد نمی‌کنيم. اما به نظر می‌آيد احتمال اين که به چيزی برسيم بيشتر است. نه تا ۳۰ ژوئن (۹ تير)‌، بلکه شايد در روزهای پس از آن.»

يک ديپلمات ديگر هم گفته است که «من فکر می‌کنم به توافقی خواهيم رسيد، زيرا دو طرف مهم‌تر [ايران و آمريکا] به اين توافق نياز دارند.»

رويترز سپس به نقل از يک مقام ايرانی که به نام او اشاره نکرده احتمال رسيدن به توافق نهايی را «۷۰ درصد» دانسته و افزوده است: «به توافق خواهيم رسيد، [زيرا] آمريکايی‌ها بيشتر از ما به چنين چيزی نياز دارند.»

او در عين حال گفته است که «اين توافق به هر دو کشور کمک می‌کند».

آيت‌الله علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، پيش از اين در ارديبهشت‌ماه از «نياز بالای دولت آمريکا به مذاکرات کنونی» سخن گفته و افزوده بود: «آنها برای آن که در کارنامه خود يک نقطه اساسی مطرح کنند، به شدت نيازمند اين هستند که بگويند "ما ايران را سر ميز مذاکره آورديم و برخی موضوعات را به او تحميل کرديم".»

رويترز در گزارش خود تلاش ايران برای خودداری از پذيرش تعهدات جزئی، موضع سرسختانه فرانسه در مذاکرات و سرسختی کنگره آمريکا عليه نحوه پيشبرد مذاکرات توسط دولت اوباما را به عنوان موانع اصلی رسيدن به توافق جامع و نهايی درباره برنامه هسته‌ای جنجالی جمهوری اسلامی معرفی کرده است.

XS
SM
MD
LG