لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۲۵

برگزاری انتخابات سراسری در ترکیه


پرچم حزب کارگران کردستان (پ.ک.ک) و پرچم ترکیه در جریان تبلیغات انتخاباتی در استانبول
پرچم حزب کارگران کردستان (پ.ک.ک) و پرچم ترکیه در جریان تبلیغات انتخاباتی در استانبول

انتخابات پارلمانی ترکيه، امروز يکشنبه ۱۷ خرداد برگزار می‌شود. رسانه‌های بين‌المللی اين انتخابات را حساس‌ترين انتخابات ترکيه در بيش از يک دهه اخير توصيف کرده‌اند.

مجلس ترکيه در مجموع ۵۵۰ کرسی دارد و حزب حاکم عدالت و توسعه که سال‌هاست اکثريت نسبی آن را در اختيار دارد، اميدوار است بتواند اين بار اکثريت مطلق پارلمان را به دست بياورد.

اين حزب که رجب طيب اردوغان، رئيس جمهور و احمد داوداوغلو، نخست وزير ترکيه، رهبران آن هستند، هم‌اکنون ۳۲۷ کرسی پارلمان را در اختيار دارد.

اگر در انتخابات فردا، حزب عدالت و توسعه بتواند حداقل ۳۳۰ کرسی را به دست بياورد، می‌تواند برگزاری رفراندوم برای اعتمال تغييرات مد نظر خود در قانون اساسی را تصويب کند. اما اگر بتواند اکثريت مطلق دست‌کم ۳۶۷ کرسی را که معادل دو سوم کرسی‌های مجلس است به دست بياورد، می‌تواند اين تغييرات را بدون برگزاری رفراندوم و تنها با تصويب مجلس اعمال کند.

حزب اسلامگرای عدالت و ترکيه خواستار افزايش قدرت رياست جمهوری در ترکيه است و منتقدان آقای اردوغان می‌گويند که رئيس جمهور ترکيه می‌خواهد قدرت فردی خود را افزايش دهد.

حزب دموکراتيک خلق‌ها، حزبی با ريشه کردی است که خيلی از تحليلگران معتقدند که موفقيت يا عدم موفقيت آن می‌تواند نتيجه تغيير در قانون اساسی را مشخص کند.

اين حزب که به شدت با سياست‌های حزب عدالت و توسعه و دولت ترکيه مخالف است، اميدوار است که بتواند حد نصاب ۱۰ درصد کرسی‌های پارلمان را به دست بياورد.

بر اساس نظام انتخاباتی ترکيه، اگر يک حزب نتواند دست‌کم ۱۰ درصد کرسی‌های پارلمان را از آن خود کند، نمی‌تواند حتی يک کرسی را به خود اختصاص دهد.

انفجار روز جمعه در شهر دياربکر و در جريان ميتينگ انتخاباتی اين حزب که به کشته شدن حداقل دو و زخمی شدن بيش از ۲۰۰ نفر منجر شد، تنش‌ها در آستانه انتخابات را به شدت افزايش داد.

بسياری از چپ‌های ترکيه نيز از حزب دموکراتيک خلق‌ها حمايت می‌کنند.

اما دو حزب اصلی مخالف دولت اسلامگرای ترکيه، همچنان احزاب جمهوری‌خواه مردم و جنبش ملی هستند. هر دوی اين احزاب سکولار هستند.

XS
SM
MD
LG