لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۸:۳۹

رباینده یک هواپیمای ربوده شده اتیوپی در فرودگاه ژنو دستگیر شد


دولت سوييس، فردی را که با ربودن يک هواپيمای خطوط هوايی اتيوپی، آن را مجبور کرده بود در فرودگاه ژنو بر زمين بنشيند، دستگير کرده و پليس سوييس گفته که تمام مسافران هواپيما سالم‌اند.
يک شاهد عينی به خبرگزاری رويترز گفته است، مسافران هواپيما در حالی که دست‌هايشان را پست سر خود گرفته بودند از هواپيما پياده شده و قبل از اينکه روی باند فرودگاه سوار اتوبوس شوند، توسط پليس بازرسی شدند.
پليس فرودگاه ژنو، وضعيت فرودگاه را «تحت کنترل» اعلام کرده است.
پرواز ای‌تی۷۰۲ هواپيمايی اتيوپی در حالی که از آديس آبابا به سمت رم پايتخت ايتاليا در حرکت بود، توسط فردی که هويت او هنوز مشخص نشده، ربوده شد و رباينده، خلبان را مجبور کرد تا آن را در فرودگاه ژنو بر زمين بنشاند.
رضوان حسين، يک سخنگوی دولت اتيوپی به رويترز گفته که اين پرواز طبق برنامه در خارطوم، پايتخت سودان توقف کرده بود و رباينده يا ربايندگان احتمالا در اين توقف وارد هواپيما شدند.
اما رويترز از يک پيام راديويی بين هواپيما با برج مراقبت خبر می‌دهد که در توييتر منتشر شده و طی آن فردی درخواست پناهندگی از سوييس می‌کند.
اين خبرگزاری گفته نمی‌تواند مستقلا اعتبار اين پيام راديويی و هويت فرستنده آن را تاييد کند اما محتوای آن اين است: «ما نياز به پناهندگی يا اين تضمين داريم که به دولت اتيوپی تحويل داده نشويم.»
آقای حسين کمی قبل از اينکه پليس سوييس اعلام کند حمله کننده را دستگير کرده، گفت که دولت اتيوپی از تعداد ربايندگان و اينکه آنها اهل کجا هستند، اطلاعی ندارد.
تلويزيون دولتی اتيوپی گفته که از ۱۹۳ سرنشين هواپيما ۱۴۰ نفر ايتاليايی بودند.
اين حادثه باعث شد تا تعدادی از پروازهای فرودگاه ژنو لغو و تعدادی ديگر از پروازها به فرودگاه‌های ديگر منتقل شود.
ربودن هواپيماهای خطوط هوايی کشورهای آفريقايی سابقه دارد. در ۱۹۹۳ يک تبعه اتيوپی با استفاده از اسلحه‌ای که آن را در کلاه خود پنهان کرده بود، هواپيمايی با مسافران آلمانی را که از نيويورک آمريکا پرواز کرده بود ربود.
او بعدها دستگير و به ۲۰ سال زندان در خاک آمريکا محکوم شد.
در جريان ربودن يک هواپيمای خطوط هوايی اتيوپی در سال ۱۹۹۶ و سقوط آن به داخل اقيانوس هند نيز دست‌کم ۵۰ نفر کشته شدند. در سال ۲۰۱۱ نيز تعدادی دانشجوی اتيوپيايی، يک هواپيما با ۶۰ سرنشين را ربودند و به سودان بردند.
XS
SM
MD
LG