لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۵۱

ماموران امنیتی ایران از برگزاری کنفرانس خبری هیئت پارلمان اروپا «ممانعت» کردند


هيئت پارلمانی اتحاديه اروپا در تهران
هيئت پارلمانی اتحاديه اروپا در تهران

ماموران امنيتی جمهوری اسلامی، از برگزاری کنفرانس خبری هيئت پارلمانی اتحاديه اروپا در تهران جلوگيری کرده‌اند. خبرگزاری آلمان گزارش داده که اين مسئله، خشم مقام‌های اين اتحاديه را برانگيخته است.

بر اساس اين گزارش، هيئت پارلمان اروپا که در روزهای اخير در ايران به سر می‌برد و با مقام‌های ارشد جمهوری اسلامی ديدارهايی داشت، از رسانه‌های غربی دعوت کرده بود تا يکشنبه ۱۷ خرداد در يک کنفرانس خبری در هتل محل اقامت اين هيئت شرکت کنند.

اما ماموران امنيتی جمهوری اسلامی به بهانه اينکه برای برگزاری اين کنفرانس، موافقت هتل جلب نشده، از برگزاری آن جلوگيری کردند.

پس از اين واقعه، المار بروک، رئيس آلمانی هيئت پارلمان اروپا، حتی از انجام يک مصاحبه کوتاه با رسانه‌ها در بيرون از هتل هم منع شد و ماموران امنيتی خبرنگاران را متفرق کردند.

در واکنش به اين مسئله، هيئت پارلمان اروپا به رسانه‌ها وعده داد که با آنها تلفنی گفتگو خواهد کرد و همچنين مصاحبه خود با تلويزيون رسمی جمهوری اسلامی را نيز لغو کرد.

خبرگزاری فرانسه نيز گزارش داده که يک مقام امنيتی، خبرنگاران و عکاسان را تهديد کرده که از بر هم خوردن اين کنفرانس خبری تصويری تهيه نکنند در غير اين صورت با «تبعاتی» مواجه خواهند شد.

بر اساس اين گزارش‌ها، آقای بروک به شدت عصبانی بوده و خطاب به ماموران امنيتی جمهوری اسلامی گفته است: «شما نمی‌توانيد جلوی صحبت من با گزارشگران را بگيريد.»

اما مقام‌های امنيتی به رئيس هيئت پارلمانی اتحاديه اروپا گفته‌اند که حق مصاحبه با رسانه‌ها را ندارد.

هيئت پارلمان اروپا، در سفر دو روزه خود به ايران که يکشنبه شب به پايان می‌رسد، با محمدجواد ظريف، وزير امور خارجه، علی لاريجانی، رئيس مجلس شورای اسلامی و تعدادی ديگر از نمايندگان مجلس ايران ديدار کرد.

حقوق بشر، پرونده هسته‌ای ايران و روابط با ايران، مهمترين محورهای مورد مذاکره در اين سفر بود.

XS
SM
MD
LG