لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۲:۳۵

مقام امنيتی: فرانسه با تهديدات بی‌سابقه امنيتی روبروست


سربازان ارتش فرانسه در حال گشت‌زنی در اماکن عمومی
سربازان ارتش فرانسه در حال گشت‌زنی در اماکن عمومی

يک مقام ارشد ضدتروريستی در وزارت دفاع فرانسه، درباره حملات تروريستی جديد توسط اسلامگرايان افراطی در اين کشور هشدار داده است.

خبرگزاری فرانسه، دوشنبه سوم فروردين، به نقل از اين مقام ارشد که نامی از او برده نشده، گزارش داده که فرانسه با تهديدات «بی‌سابقه» امنيتی روبروست و حملات جديد «اجتناب‌ناپذير» است.

در يک رشته حملات تروريستی جداگانه و بی‌سابقه در فرانسه طی ماه‌های گذشته بيش از ۱۰ روزنامه‌نگار، کارتونيست و پرسنل هفته‌نامه طنز شارلی ابدو، چند يهودی و مردم ديگر کشته شدند.

حملاتی نيز با شعار «الله اکبر» به پليس فرانسه صورت گرفته است.

اين حوادث باعث شده تا فرانسه چند هزار سرباز را برای حفاظت از امکان عمومی و گشت‌های خيابانی به سربازان و پليس‌های قبلی اضافه کند.

با وجود اين، مقام امنيتی که با خبرگزاری فرانسه گفت‌وگو کرده‌است با بيان اينکه تهديد عليه فرانسه «دائمی است»، گفته که «حتی يک روز» در اين کشور «بدون اعلام خطر، يافتن شبکه‌ای که تلاش دارد افراد را به سوريه و عراق بفرستد يا يک مداخله توسط سرويس‌های امنيتی نمی‌گذرد.»

او افزوده است: «برخی از اهداف [تروريستی] منهدم شده‌اند [اما] دو يا سه هزار يا شايد چهار هزار نفر که نيت شرورانه دارند شناسايی شده يا مظنون هستند.»

اين مقام ارشد وزارت دفاع فرانسه گفته که همه اين افراد آماتور نيستند بلکه تحصيلات عالی دارند و افزوده است: «آنها حرفه‌ای هستند نه افراد ترک تحصيل کرده».

کارشناسان وزارت دفاع فرانسه می‌گويند که جهادی‌ها «از بهترين تکنيک‌های رمزگذاری و پنهان‌کاری استفاده می‌کنند» و سرويس‌های امنيتی اين کشور «حداکثر تلاش خود را [برای مقابله با آنها] به کار گرفته‌اند».

اين مقام ارشد امنيتی گفته است: «روی هر شبکه‌ای که دست می‌گذاريم، می‌بينيم که آنها هر کدام هفت – هشت سيم‌کارت تلفن دارند و از همه زيرکانه‌تر اينکه آنها به هيچ عنوان نزديک تلفن هم نمی‌شوند بلکه از پيام‌رسان‌ها استفاده می‌کنند.»

به گزارش خبرگزاری فرانسه، بيشترين نگرانی پاريس از حدود ۲۰۰ نفری است که در مناطق تحت کنترل گروه حکومت اسلامی در عراق و سوريه آموزش ديده يا جنگيده‌اند و حالا به فرانسه بازگشته‌اند.

يک مقام امنيتی ديگر هم به خبرگزاری فرانسه گفته که اين افراد «تمام بازدارندگی درونی خود نسبت به خشونت را از دست داده‌اند».

سرويس‌های امنيتی، اين افراد را تحت شديدترين نظارت‌ها قرار داده‌اند اما منابع محدودند و دولت می‌داند که شبه‌نظاميان ممکن است برای اجرای يک عمليات، سال‌ها صبر کنند.

مشابه چنين وضعيتی درباره برادران کواشی که عامل حمله به هفته‌نامه شارلی ابدو بودند، صدق می‌کند. اين دو برادر ارتباطی طولانی با شبکه‌های جهادی در پاريس داشتند و يکی از آنها نيز در سال ۲۰۱۱ برای آموزش به يمن رفته بود و در آنجا با القاعده جزیرةالعرب ارتباط داشت اما پس از مدتی از نظارت دستگاه‌های امنيتی فرانسه خارج شد.

رقابت مرگبار

مقام‌های فرانسه همچنين نگران‌اند که رقابت بين گروه‌های جهادی و شبه‌نظامی آنها را به رفتاری مرگبارتر بکشاند.

به گفته آنها، القاعده نياز دارد تا وجهه خود را بازسازی کند و تلاش می‌کند تا با انجام اقدامات پيچيده و بزرگ با حکومت اسلامی رقابت داشته باشد.

مقام امنيتی فرانسه گفته که آنها به خصوص نگران گروه خراسان از مرتبطان با القاعده هستند که احتمال می‌رود همچنان به دنبال برنامه‌ريزی برای يک حمله به خطوط هوايی باشد.

يکی از اعضای کليدی گروه خراسان، يک فرانسوی متخصص مواد انفجاری به نام ديويد دروگن است که گمان می‌رود از حمله هواپيماهای بدون سرنشين آمريکايی در سال گذشته، جان سالم به‌در برده باشد.

مانوئل ولس، نخست وزير فرانسه، پنجشنبه گذشته با اشاره به قوانين جديد نظارتی در اين کشور گفت که تهديد جهادی‌ها ناشی از حضور بيشتر اين گروه‌ها در بيرون فرانسه نسبت به داخل اين کشور، «دائماً در حال تحول» است.

نخست وزير فرانسه تاکيد کرد که «مسئله، دانستن اينکه حمله‌ای جديد در کار خواهد بود نيست، مسئله دانستن اين است که اين حمله کی و کجا رخ خواهد داد.»

XS
SM
MD
LG