لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۳۹

رییس جمهوری فرانسه: پروازهای شناسایی در سوریه علیه داعش آغاز می‌شود


فرانسوا اولاند، رییس جمهوری فرانسه
فرانسوا اولاند، رییس جمهوری فرانسه

رییس جمهوری فرانسه می‌گوید که این کشور پروازهای شناسایی بر فراز آسمان سوریه را برای فراهم کردن شرایط به منظور حمله به گروه حکومت اسلامی در این کشور آغاز می‌کند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، فرانسوا اولاند روز دوشنبه ۱۶ شهریور گفت که از وزارت دفاع خواسته تا از روز سه‌شنبه پروازهای شناسایی بر فراز آسمان سوریه آغاز شوند.

رییس جمهوری فرانسه در عین حال اعزام نیروی زمینی به سوریه را رد، و چنین امری را «غیر واقع بینانه» توصیف کرد.

به گفته آقای اولاند، این مسئله «وظیفه نیروهای منطقه‌ای» است و فرانسه برای «یافتن راه‌حل‌های سیاسی» در بحران سوریه تلاش می‌کند.

فرانسه تاکنون و به درخواست دولت عراق، علیه نیروها و مواضع داعش در این کشور، به حملات هوایی دست می‌زد.

همچنین به گزارش تلویزیون فرانس۲۴، رییس جمهوری فرانسه گفت که عملیات شناسایی نیروی هوایی این کشور در سوریه، هماهنگ با ائتلاف بین‌المللی به رهبری آمریکا علیه حکومت اسلامی یا داعش انجام می‌شود.

وی در عین حال بر ضرورت پیدا کردن «گذار سیاسی» که به «برکناری» بشار اسد، رییس جمهوری سوریه منجر شود، تاکید کرد.

فرانسوا اولاند گفت که آقای اسد «مسئول وضعیت کنونی در سوریه» است و افزود که جایی برای رییس جمهور کنونی سوریه در آینده این کشور نیست.

وی اظهار داشت: «این اسد بود که در ابتدا تظاهرات مسالمت آمیز مردم را سرکوب کرد، علیه مردمش از سلاح‌های شیمیایی استفاده کرد و از گفت‌وگو با مخالفانش سر باز زد».

رییس جمهوری فرانسه تاکید کرد: «ما می‌توانیم گفت‌وگو با دولت سوریه را تصور کنیم اما اسد بالاخره باید برود».

در جریان بحران سیاسی و جنگ داخلی در سوریه که از حدود پنج سال پیش آغاز شد، تقریبا ۲۵۰ هزار نفر از مردم این کشور کشته و میلیون‌ها نفر آواره شده‌اند.

حکومت حزب بعث در سوریه به ریاست بشار اسد در تمام این مدت از حمایت قاطعانه جمهوری اسلامی ایران و روسیه برخوردار بوده است.

در حالی که در هفته اخیر، ولادیمیر پوتین، رییس جمهوری روسیه، گفت که آقای اسد با «تقسیم قدرت با مخالفان مشروع» موافقت کرده است، ولی روز دوشنبه ۱۶ شهریور، هم محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه و هم علی‌اکبر ولایتی، مشاور بین‌الملل رهبر جمهوری اسلامی، بر حمایت تهران از آقای اسد تاکید کردند.

XS
SM
MD
LG