لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۰۴

واردات بنزین به ایران «سه برابر شده است»


خبرگزاری مهر بر اساس برآوردهای شرکت ملی پالايش و پخش فرآورده‌های نفتی گزارش داده که واردات بنزين به ايران در سال جاری، با «افزايش سه برابری» به حدود ۱۰ ميليون ليتر در روز افزايش يافته است.

اين گزارش که يکشنبه ۲۶ مرداد منتشر شده، متوسط مصرف بنزين در ايران و در حال حاضر را حدود ۷۰ ميليون ليتر در روز عنوان کرده است که نشان‌دهنده رشدی يک و نيم درصدی پس از اجرای فاز دوم قانون هدفمندی يارانه‌ها و افزايش قيمت بنزين است.

مهر افزوده که اين افزايش مصرف بنزين باعث شده تا با وجود بهره‌برداری از طرح‌های جديد توليد بنزين در سال جاری، اما به دليل توقف توليد بنزين در پتروشيمی‌ها و افزايش مصارف داخلی، حجم واردات بنزين به کشور افزايش يافته است.

بر اساس اين گزارش، از ابتدای فروردين تا ۲۵ مرداد ماه سال جاری در مجموع حدود ۶۷۰ ميليون ليتر بنزين وارد کشور شده است و پيش‌بينی می‌شود با ادامه اين روند، حجم واردات بنزين تا پايان سال جاری به حدود يک ميليارد و هشتصد تا دو ميليارد ليتر افزايش يابد.

مسئولان وزارت نفت، دليل اصلی افزايش واردات بنزين و توقف توليد بنزين پتروشيمی‌ها را «کاهش آلودگی هوا در کلان‌شهرهای کشور» عنوان می‌کنند.

وزارت نفت و سازمان حفاظت محيط زيست در دولت حسن روحانی گفته‌اند بنزينی که در دوران رياست جمهوری محمود احمدی‌نژاد در پالايشگاه‌های ايران توليد می‌شد و به بنزين پتروشيمی مشهور بود، به آلاينده‌های زيادی آلوده بود که تاثيری منفی در سلامت انسان و محيط زيست داشت.

اين مسئله توسط مسئولان دولت پيشين تکذيب می‌شود.

مهر نوشته است که مسئولان شرکت ملی پالايش و پخش فرآورده‌های نفتی تاکيد می‌کنند از سال آينده با بهره‌برداری از اولين فاز پالايشگاه «ستاره خليج فارس»، ايران «نه تنها از واردات بنزين بی‌نياز که حتی به صادرکننده اين فرآورده استراتژيک نفتی تبديل می‌شود.»

XS
SM
MD
LG