لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۳۶

شورای همکاری خلیج فارس خواستار دخالت نظامی سازمان ملل در یمن شد


شورای همکاری خلیج فارس
شورای همکاری خلیج فارس

شورای همکاری خليج فارس از شورای امنيت سازمان ملل متحد خواسته تا «قاطعانه» و بر مبنای «فصل هفت منشور ملل متحد» از وخامت بيشتر اوضاع در يمن جلوگيری کند.

فصل هفتم منشور ملل متحد به شورای امنيت اجازه صدور فرمان عمليات نظامی در مناطق مشخصی را می‌دهد.

درخواست شورای همکاری خليج فارس از شورای امنيت سازمان ملل متحد به دنبال افزايش ناامنی در يمن و به دست گرفتن کنترل صنعا (پايتخت) توسط شبه‌نظاميان شيعه‌مذهب حوثی مطرح شده است.

عربستان سعودی، امارات متحده عربی، قطر، عمان، کويت و بحرين، شش عضو شورای همکاری خليج فارس هستند که در نشست خود در رياض، پايتخت عربستان سعودی، خواستار مداخله نظامی سازمان ملل متحد در يمن در واکنش به «کودتا عليه دولت مشروع و قانون» اين کشور شده‌اند.

خبرگزاری فرانسه گزارش داده که وزاری خارجه شورای همکاری خليج فارس، همچنين خواستار برگزاری نشست اضطراری اتحاديه عرب برای بررسی اوضاع يمن شده‌اند.

ديپلمات‌ها گفته‌اند که انتظار می‌رود شورای امنيت سازمان ملل متحد با صدور قطعنامه‌ای در روز يکشنبه از حوثی‌ها بخواهد که از قدرت کنار بروند، مقام‌های دولتی را آزاد کنند و به مذاکرات صلح با ميانجيگری اين سازمان بازگردند.

در پيش‌نويس اين قطعنامه از حوثی‌ها خواسته شده تا «فوراً و بدون قيد و شرط، نيروهای خود را از اماکن دولتی خارج کرده و دولت و سازمان‌های امنيتی را تخليه کنند».

در واکنش به درخواست شورای همکاری خليج فارس از سازمان ملل متحد برای دخالت نظامی در يمن، رهبران حوثی‌ها گفته‌اند که در برابر تهديدات، از قدرت کنار نمی‌روند.

محمد عبدالسلام، سخنگوی اين گروه گفته است که «مردم يمن در حال تصميم‌گيری آزاد و بدون قيموميت» برای خود هستند.

شورشيان شيعه‌مذهب حوثی در هفته‌های اخير، کنترل صنعا، پايتخت يمن را در دست گرفته و عبدربه منصور هادی، رئيس جمهور و تعدادی ديگر از مقام‌های ارشد دولتی را در بازداشت خانگی قرار داده‌اند.

آنها همچنين با منحل کردن پارلمان يمن، شورای رياست جمهوری تشکيل داده‌اند.

بی‌ثباتی سياسی در اين کشور همسايه عربستان سعودی، به تقويت بيش از پيش القاعده در اين کشور منجر شده است.

دبيرکل سازمان ملل متحد نيز نسبت به «فروپاشی» يمن هشدار داده است.

خبرگزاری رويترز هم گزارش داده که ده‌ها هزار تن، روز شنبه و در چند شهر يمن، از جمله صنعا، عليه حوثی‌ها تظاهرات کرده و شعارهايی عليه اين گروه، ايران و روسيه سر داده‌اند.

بر اثر تيراندازی حوثی‌ها به معترضان، تعدادی از آنها زخمی شده‌اند.

روز شنبه همچنين امارات متحده عربی، اسپانيا و هلند، سفارت‌های خود را در اين کشور آشوب زده تعطيل کردند.

عربستان سعودی، ايتاليا، آلمان، آمريکا، فرانسه و بريتانيا نيز هفته گذشته سفارت‌های خود را در یمن تعطيل کرده بودند.

XS
SM
MD
LG