لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۲۳

تعقیب قضایی سه آلمانی به اتهام صادرات مرتبط با برنامه اتمی ایران


نمایی از نیروگاه آب سنگین اراک که پس از توافق اتمی، قلب راکتور آن خارج شد.
نمایی از نیروگاه آب سنگین اراک که پس از توافق اتمی، قلب راکتور آن خارج شد.

دستگاه قضایی آلمان سه شهروند این کشور را به اتهام صادرات برخی تجهیزات به یک شرکت مرتبط با برنامه هسته‌ای ایران تحت تعقیب قرار داد.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، دادستانی فدرال آلمان روز سه‌شنبه، ۱۷ فروردین، اعلام کرد که این سه آلمانی به اتهام ارسال تعدادی «دریچه» به شرکتی که زمانی مسئول ساخت رآکتور آب سنگین اراک بود، تحت تعقیب قرار گرفته‌اند.

از این سه آلمانی با نام‌های مخفف برند ال، رنه ال و رالف سی نام برده شده و اتهام آنها نقض قوانین صادراتی و تلاش برای نقض قوانین کنترل تسلیحات اعلام شده است.

به گفته دادستانی آلمان، متهمان «۵۱ دریچه» را در «دو محموله» و طی سال‌های ۲۰۱۰ و ۲۰۱۱ به ایران تحویل دادند.

منابع خبری انگلیسی‌زبان محتوای این محموله‌ها را «سوپاپ» [والو] نوشته‌اند، اما خبرگزاری تسنیم، نزدیک به سپاه پاسداران ایران، از آن به عنوان «دریچه» یاد کرده است.

آن طور که در رسانه‌های آلمان آمده است، این دریچه‌ها بخشی از یک سفارش بزرگ‌تر بوده است که حدود یک میلیون یورو ارزش داشت.

دو نفر از این آلمانی‌ها متهم‌اند که برای دور زدن کنترل‌های صادراتی، نام شرکت خریدار را اشتباهی اعلام کرده‌اند.

درباره «دریچه»های صادر شده، این که کاربرد آنها چه بوده و نیز نام مشتری اطلاعاتی اعلام نشده، اما مقام‌های آلمانی گفته‌اند که صادرات این محموله در آن هنگام، نقض تحریم‌ها علیه ایران بوده است.

بسیاری از تحریم‌های بین‌المللی مرتبط با برنامه هسته‌ای ایران پس از توافق هسته‌ای تهران با قدرت‌های جهانی که به تعطیلی و تعلیق بخش وسیعی از برنامه اتمی آن انجامید، رفع یا تسهیل شدند.

رآکتور آب سنگین اراک یکی از نگرانی‌های اصلی قدرت‌های جهانی درباره برنامه اتمی ایران بود. رآکتور این نیروگاه امکان تولید پلوتونیوم را داشت که می‌توانست به عنوان ماده سازنده بمب اتمی به کار رود.

قلب این رآکتور به دنبال توافق هسته‌ای از آن خارج و جای آن با سیمان پر شد.

XS
SM
MD
LG