لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۴۷

«دست‌کم چهار کشته» در درگیری‌های شرق اوکراین


شبه نظامیان طرفدار روسیه در اسلاویانسک
شبه نظامیان طرفدار روسیه در اسلاویانسک
خبرگزاری فرانسه از کشته شدن دست‌کم چهار نفر در درگیری‌های مسلحانه نزدیک شهر اسلاویانسک در شرق اوکراین خبر داده است. رویترز هم گزارش داده که یک شاهد عینی، جنازه دو نفر را در یک ایست بازرسی نزدیک شهر اسلاویانسک دیده است.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، ویاچسلاو پونومارف، یکی از رهبران محلی در اسلاویانسک، صبح یکشنبه ۳۱ فروردین به خبرنگاران گفته که سه نفر از کشته شدگان از نیروهای شبه نظامی طرفدار روسیه و فرد دیگر از مهاجمان به آن‌ها بوده است.

به گفته آقای پونامارف، درگیری مسلحانه در روستایی در نزدیکی شهر اسلاویانسک روی داده است. این شهر از جمله مناطق شرق اوکراین است که توسط شبه نظامیان و روس‌زبانان طرفدار روسیه کنترل می‌شود.

خبرگزاری رویترز نیز به نقل از یک شاهد عینی گزارش داده که او دو جسد که یکی لباس نظامی به تن داشته و دیگری لباس عادی، در یک ایست بازرسی نزدیک شهر اسلاویانسک مشاهده کرده است.

اما خبرگزاری فرانسه گزارش داده که هویت افراد کشته شده مشخص نیست.

یک شبه نظامی طرفدار روسیه به این خبرگزاری گفته که حدود ۲۰ مرد مسلح در چهار خودرو که به اسلحه‌های اتوماتیک مجهز بودند، به سوی ایست بازرسی که توسط آن‌ها کنترل می‌شد، تیراندازی کردند.

پیش از این، دولت اوکراین اعلام کرده بود که عملیات مسلحانه خود برای به دست گرفتن مجدد کنترل مناطق شرقی این کشور را در روزهای عید پاک (از عیدهای مسیحیان که هم‌اکنون در جریان است) متوقف می‌کند.

درگیری مسلحانه در شهر اسلاویانسک همزمان با حضور ناظران سازمان امنیت و همکاری اروپا در شرق اوکراین رخ داده است.

در همین حال به گزارش خبرگزاری فرانسه، وزیر خارجه روسیه روز یک‌شنبه گفت که کشورش از تیراندازی که در شرق اوکراین رخ داده «خشمگین» است.

بنا بر این گزارش، وی این رویداد را «تحریکات ستیزه‌جویان» نامید و از اوکراین خواست تا به مفاد توافق بین‌المللی برای تنش‌زدایی از وضعیت موجود پیروی کند.

آمریکا، روسیه، اتحادیه اروپا و اوکراین، پنج‌شنبه ۲۸ فروردین، در ژنو سوئیس، بر روی خلع سلاح جدایی‌طلبان مسلح طرفدار روسیه در شرق اوکراین و ترک ساختمان‌های دولتی اشغال شده توسط آن‌ها توافق کردند.

ناظران سازمان همکاری و امنیت اروپا که سازمانی غیر نظامی است، قرار است روز یک‌شنبه، در دونتسک، شهر دیگر در شرق اوکراین که در کنترل طرفداران روسیه قرار دارد، دیدار کرده و آن‌ها را ترغیب به خلع سلاح کنند.

جدایی‌طلبان اما گفته‌اند که توافق ژنو را قبول ندارند.

خبرگزاری روسی اینترفکس، یکشنبه ۳۱ فروردین، به نقل از کلاوس زیلیکنس، رئیس تیم ناظران سازمان همکاری و امنیت اروپا گزارش داده که «مدرکی» از حضور نیروهای نظامی و امنیتی روسیه در مناطق شرق اوکراین وجود ندارد.

او همچنین گفت که تلفات گزارش شده در درگیری‌های هفته‌های اخیر شرق اوکراین، کمتر از آن چیزی است که گزارش شده است.

آمریکا، اتحادیه اروپا و اوکراین، دولت روسیه را به تحریک روس‌زبانان شرق اوکراین و مسلح کردن آن‌ها برای اشغال این مناطق متهم کرده‌اند. روسیه اما گفته به دنبال بحران در اوکراین نیست و مسائل این کشور باید توسط اوکراینی‌ها حل شود.
XS
SM
MD
LG