لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۱۲:۵۶

در واکنش به حمله شیمیایی، بریتانیا انگشت اتهام را به سوی اسد نشانه رفت


وزیر امور خارجه بریتانیا می‌گويد که «باور دارد» نيروهای وفادار به بشار اسد، رئيس جمهور سوريه، در حمله شيميايی اخير در اطراف دمشق که گفته می‌شود ۱۳۰۰ کشته بر جای گذاشته دست داشته‌اند.
به گزارش خبرگزاری رويترز، ويليام هيگ، وزير امور خارجه بريتانيا، روز جمعه، اول شهریورماه، در لندن گفت که دولت سوريه در مورد حمله شيميايی اخير «پنهان‌کاری می‌کند».
آقای هيگ افزود که می‌داند «در دنیا افرادی هستند که دوست دارند بگويند اين توطئه‌ای ساخته و پرداخته اپوزیسيون سوريه است»، اما «فکر می‌کنم شانس اين دسته از افراد بسيار اندک باشد، ما باور داریم که اين حمله شيميايی توسط رژيم بشار اسد انجام شده است».
پيش از وزير امور خارجه بريتانيا، همتای او، لوران فابيوس، وزير امور خارجه فرانسه، نیز گفته بود که «اگر ثابت شود حکومت سوريه مسئول آن بوده است، جامعه جهانی بايد متوسل به زور شود».
آقای فابيوس روز پنج‌شنبه، ۳۱ مرداد، در این باره گفت: «جامعه جهانی ناگزير از کاربرد زور در واکنش به اين رخداد است، اگرچه بحث ارسال نيروهای زمينی منتفی است.»
وزير خارجه فرانسه هشدار داده بود که اگر شورای امنيت سازمان ملل متحد نتواند در اين‌ باره به تصميم برسد، آن وقت «از طريق ديگری» اقدام خواهد شد.
دولت سوريه و مخالفان آن، هر يک ديگری را مسئول حمله شيميايی روز چهارشنبه در مناطق اطراف دمشق، پايتخت اين کشور، می‌کنند.
محمدجواد ظريف، وزير امور خارجه ايران، یکی از دو متحد مهم بشار اسد، هم گفته است اگر ثابت شود در سوريه از تسليحات شيميايی استفاده شده، اين کار «قطعا توسط شورشيان و تروريست‌ها» انجام شده است.
XS
SM
MD
LG