لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۲۲

حسن روحانی: وزیر نشدن زنان به دلیل «شرایط ویژه کشور» بود


حسن روحانی، رییس جمهوری اسلامی ایران، روز دوشنبه ۲۸ مرداد در مراسم توديع و معارفه وزرای پيشين و جديد کشور، گفته که استفاده نکردن از زنان در سطح وزرا به دليل «شرايط ويژه کشور» بوده است.
به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، ریيس دولت يازدهم در عين حال با بيان اينکه «در بسياری از امور زنان ما تحصيلکرده هستند و برای پذيرش مسئوليت آمادگی دارند» افزوده که به وزرای خود گفته است تلاش کنند از زنان و جوانان استفاده کنند.
او گفته که خودش نيز تلاش می‌کند «در دولت» از زنان استفاده کند و افزوده که «ما منتی بر سر خانم‌ها نمی‌گذاريم، اين حق قانونی و طبيعی آنهاست.»
حسن روحانی در جريان تبليغات انتخاباتی خود وعده داده بود که شرايط را برای مشارکت اجتماعی زنان و بهبود وضعيت آنها در جامعه فراهم می‌کند.
وی پيش از اين هم گفته بود که حضور در دولت تنها به معنی وزارت نيست و معاونان رياست جمهوری نيز در هيات دولت حضور دارند و البته افزوده بود که انتخاب يک وزير زن نبايد باعث قانع شدن زنان شود.
ریيس جمهوری ايران گفته بود: «تمام عقب‌ماندگی‌ها در سطوح مختلف مديريتی بايد جبران شود.»

آقای روحانی در سخنرانی روز دوشنبه خود توضیحی درباره «شرایط ویژه» کشور نداد.

تاکید روحانی بر حفظ حقوق شهروندی و دریاچه ارومیه
حسن روحانی در بخش ديگری از سخنرانی خود گفته که «همه در حقوق شهروندی برابر هستند.»
به گفته آقای روحانی، در دولت او «هيچ مقامی به ويژه مسئولان وزارت کشور» نبايد بين اقوام و مذاهب مختلف و اديان رسمی در «دادن حقوق شهروندی تفاوتی قائل شود» زيرا که همه در اين حقوق برابر هستند و «هيچ فرقی بين يک ترک، لر، بلوچ و عرب وجود ندارد.»
او افزوده است: «ما در ايران دولت فارس يا دولت ترک و عرب نداريم، ما دولت ايران داريم، ايران يک چتر واحد است که همه زير آن چتر واحد هستيم، يک نظام واحد داريم که همه زير چتر آن هستيم، يک دولت داريم که همه زير اين چتر هستند، يک ولی‌امر و ولی فقيه داريم که همه زير چتر آن هستند، يک قانون اساسی داريم که همه زير چتر آن هستند.»
آقای روحانی با بيان اينکه «لر، ترک، عرب و فارس همه گل هستند فقط رنگ‌های‌شان با يکديگر فرق می‌کند»، گفته است: «اين اقوام گل‌های متنوع گلستان ايران هستند.»
حسن روحانی روز دوشنبه در مراسم معارفه رحمانی فضلی (نفر اول از راست) به عنوان وزیر جدید کشور شرکت کرد.
حسن روحانی روز دوشنبه در مراسم معارفه رحمانی فضلی (نفر اول از راست) به عنوان وزیر جدید کشور شرکت کرد.
ریيس جمهوری ايران همچنين گفت که «نگران درياچه اروميه» است و افزود که در نخستين جلسه دولت وی، قرار شد «کارگروهی زير نظر وزارت نيرو تشکيل شود و ظرف دو سه ماه در ارتباط با وضعيت اين درياچه گزارشی را ارائه کند، البته طرح‌های مقدماتی نيز وجود دارد که از قبل روی آن کار شده و بايد اين طرح‌ها تکميل شود.»
درياچه اروميه بزرگ‌ترين درياچه داخلی ايران و دومين درياچه آب شور جهان است. بخش زيادی از اين درياچه در سال‌های اخير خشک شده که اين مسئله باعث بروز اعتراضاتی در کشور شده است.
حسن روحانی هشدار داده که «اگر روند فعلی در مورد اين درياچه ادامه پيدا کند و ما نتوانيم جلوی آن را بگيريم، آينده اين درياچه و خشک شدن آن فاجعه برای کشور است و حداقل ۱۴ ميليون نفر متاثر از اين فاجعه ملی خواهند بود.»

«نه معجزه دارم نه معجزه‌گرم»
در مراسم روز دوشنبه، محمدرضا رحمانی فضلی، وزير جديد کشور، حکم وزارت خود را رسما از حسن روحانی دريافت کرد و جانشين مصطفی محمدنجار شد.
ریيس جمهوری ايران گفته که آقای رحمانی‌فضلی را از «ديرباز» می‌شناسد و او «فردی خوش‌خلق و خو‌ش‌سيما» است که «وقتی به ايشان نزديک می‌شويد، افکار ايشان نيز شما را جذب می‌کند و وقتی نزديک‌تر می‌شويد اعمال، برنامه‌ها و تلاش ايشان شما را جذب می‌کند.»
آقای روحانی، وزارت کشور را وزارت‌خانه‌ای دانسته که «مسئوليت دارد حقوق شهروندی را در سراسر کشور به صورت يکسان و برای همه ايرانيان به اجرا در بياورد و بايد اين احساس در بين مردم وجود داشته باشد.»
او همچنين خودش را فردی توصيف کرده که «معجزه قرن و دهه نيست و معجزه‌ای ندارد و اتصال ويژه‌ای به آسمان و پشت پرده هم ندارد.»
فاطمه رجبی، همسر غلامحسين الهام، سخنگوی دولت محمود احمدی‌نژاد و از نزديکان او، پس از روی کار آمدن آقای احمدی‌نژاد، کتابی جنجالی نوشت و او را «معحزه هزاره سوم» لقب داده بود.
حسن روحانی همچنين بدون نام بردن از فرد خاصی گفته است: «عده‌ای که خيلی بلند داد می‌زنند، مشکلی دارند. وقتی سوابق و زندگی آنها را بررسی کنيد اين دادها و سروصداها از جايی سرچشمه می‌گيرد. اين دادها و تند بودن‌ها يک پوشش است برای مخفی کردن برخی چيزها.»
XS
SM
MD
LG