لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۰:۰۶

روحانی: سوئیس حسن نیت ایران را به آمریکا منتقل کند


جولیو هاز، سفیر سوییس در تهران، استوارنامه خود را به حسن روحانی، رئیس جمهور ایران تقدیم می‌کند.
جولیو هاز، سفیر سوییس در تهران، استوارنامه خود را به حسن روحانی، رئیس جمهور ایران تقدیم می‌کند.
حسن روحانی، رئيس جمهور ايران، روز شنبه در دیدار با سفير تازه سوئيس در تهران ابراز امیدواری کرد که او «به عنوان حافظ منافع آمريکا بتواند حسن نيت جمهوری اسلامی را به طرف آمريکايی منتقل کند».
به گزارش پايگاه اطلاع‌رسانی رياست جمهوری، آقای روحانی، روز شنبه، ۲۷ مهر، با جوليو هاز، سفير جديد سوئيس در تهران، ديدار کرده و با اشاره به مذاکرات ايران با گروه ۱+۵ در ژنو سوئيس گفت که «دولت سوئيس اين ظرفيت را دارد که بالاتر از حد ميزبان عمل کرده و در جهت پيشرفت و پيشبرد مذاکرات هم قدم‌های لازم را بردارد».
در سال‌های پس از انقلاب سال ۱۳۵۷ که روابط ایران و آمریکا قطع شد، سفارت سوئیس در تهران همواره نقش حافظ منافع ایالات متحده در ایران را ایفا کرده است.

گفت‌وگوی تيم مذاکره‌کننده اتمی ايران با نمايندگان ايالات متحده آمريکا، فرانسه، بريتانيا، چين، روسيه و آلمان، هفته گذشته به ميزبانی ژنو سوئيس برگزار شد.

در پایان اين مذاکرات دو روزه توافق شد که دور بعدی گفت‌وگوها در روزهای ۱۶ و ۱۷ آبان‌ماه، ۷ و ۸ نوامبر، نيز در شهر ژنو برگزار شود.
آقای روحانی در این ديدار همچنین گفت که «همه طرف‌های مذاکره‌کننده» در موضوع اتمی ایران «قانع شده‌اند که راه گذشته راه مناسبی نبوده» است.

او افزود: «اگر هدف ما ايجاد اعتماد دوجانبه است راه حل‌های بسيار بهتری نيز وجود دارد.»
به گفته رئيس جمهور جدید ايران، در جمهوری اسلامی «اراده سياسی لازم برای بازی برد‌ـ‌برد وجود دارد» و «در اجلاس ژنو اراده سياسی جمهوری اسلامی ايران برای طرفين آشکار شده است».
او با اشاره به ملاقات‌هايی که با سران کشورهای مختلف در حاشيه شصت و هشتمين مجمع عمومی سازمان ملل متحد در نيويورک آمريکا داشت افزوده است: «احساس کردم که شرايط کاملاً با گذشته تفاوت کرده» است.
آقای روحانی همچنین وعده داده است که جمهوری اسلامی ايران «همه تلاش خود را می‌کند تا به جامعه بين‌الملل اعلام کند که همه اقدامات اين کشور در چارچوب قانون است و هيچ موردی برای پنهان کردن وجود ندارد».
گفت‌و‌گوهای اخير ايران و ۱+۵ در ژنو، عصر چهارشنبه، ۲۴ مهر، با انتشار بيانيه مشترکی به پايان رسيد که در آن از طرح تهران برای حل مناقشه اتمی به عنوان «مشارکتی مهم در فرايند مذاکرات» ياد شده بود.
محمدجواد ظريف، وزير امور خارجه ايران، که رئيس تيم مذاکره‌کننده هسته‌ای جمهوری اسلامی است، اين مذاکرات را «مفيد و سازنده» ارزيابی کرده است. کشورهای ۱+۵ هم اين مذاکرات را جدی ارزيابی کردند.
تيم مذاکره‌کننده ايران در اين دور از مذاکرات پيشنهاد جديدی را برای پايان دادن به بحران هسته‌ای ارائه داد که ۱+۵ آن را «جديد و مثبت» ارزيابی کرده و از «بررسی جدی» آن خبر داد.
دولت ايران حدود ۱۰ سال است که با قدرت‌های جهانی مذاکره می‌کند تا نگرانی غرب از ابعاد برنامه اتمی خود را برطرف کند. آمريکا، اتحاديه اروپا و کشورهايی مانند کانادا، استراليا و اسرائيل نگران انحراف برنامه اتمی جمهوری اسلامی به سوی ساخت تسليحات هسته‌ای هستند. تهران اما همواره اين نگرانی‌ها را رد کرده و آنها را بی‌مورد دانسته است.
XS
SM
MD
LG