لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۰:۳۷

نماینده موافق استیضاح‌ وزیر علوم: دانشگاه آبستن فتنه جدیدی است


رضا فرجی‌دانا، وزیر علوم و اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس جمهوری ایران
رضا فرجی‌دانا، وزیر علوم و اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس جمهوری ایران

نمايندگان موافق استيضاح وزير علوم، تحقيقات و فناوری، درباره «بازگشت التهاب و فتنه» به دانشگاه‌ها در دوران وزارت رضا فرجی‌دانا هشدار دادند.

عليرضا زاکانی، نماينده تهران و از پيگيران استيضاح رضا فرجی‌دانا که نخستين سخنران موافق برکناری وزير علوم بود، گفته است که «قانون‌ شکنی، التهاب آفرينی، گروه گرايی، فعال کردن گسل‌های قومی – مذهبی و به کارگيری افراد فتنه‌گر در وزارت علوم»، دلايل اصلی استيضاح رضا فرجی‌دانا است.

آنگونه که خبرگزاری دانشجويان ايران (ايسنا) از جلسه علنی چهارشنبه ۲۹ مرداد مجلس شورای اسلامی گزارش داده، «بکارگيری برخی از مسئولان وزارتخانه بدون رعايت قانون استعلام نظر وزارت اطلاعات برای منصوب نمودن در جايگاه‌های مديريتی، بازگشت عناصر بی‌صلاحيت به دانشگاه، مجوز دادن به نشريات تجزيه طلب، الحادی و فتنه‌گر و فعال کردن تشکل‌هايی که تجربه آشوبگری آنها در دهه ۷۰ مشاهده شده و کاهش روند روبه رشد دانش در کشور» از ديگر دلايل استيضاح وزير علوم به گفته آقای زاکانی است.

نماينده تهران در مجلس افزوده که ۱۱ سال است نماينده مجلس است اما «در هيچ استيضاحی اينقدر تحت فشار نبوده» و دليل اين فشار را «حمايت ضدانقلاب و رسانه‌های خارجی» از وزير علوم دانسته و گفته که اين مسئله «آزاردهنده است.»

موسی غضنفرآبادی ديگر نماينده موافق استيضاح نيز گفته که وزير علوم «نتوانست دانشگاه‌ها را مديريت کند.»

آقای غضنفرآبادی که نماينده بم در مجلس است، از رضا فرجی دانا پرسيده که «آيا شما فتنه را درک کرده‌ايد؟ و اگر درک کرده‌ايد چرا بکارگيری عناصر موثر در اتفاقات سال ۸۸ را در وزارتخانه خود دنبال نموديد؟»

پخش فیلمی درباره فرجی‌دانا در مجلس

تعدادی از نمايندگان مجلس به تبعيت از آيت‌الله علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، اعتراضات به نتايج انتخابات رياست جمهوری در سال ۱۳۸۸ را «فتنه» می‌نامند.

يک عضو کميسيون امنيت ملی و سياست خارجی مجلس نيز هشدار داده است که «دانشگاه دارد آبستن فتنه جديدی می‌شود.»

سيدحسين نقوی حسينی افزوده که «دانشگاه‌ها در خطر هستند» و با اشاره به مراسمی که به گفته او در «۱۷ تير سال جاری در يکی از دانشگاه‌ها» برگزار شد، گفته است: «هزاران دانشجوی دختر و پسر در اين مراسم جمع می‌شوند، سخنران می‌گويد همه پول مملکت را به سپاه و بسيج و اطلاعات می‌دهيد و حاضران با شنيدن اين صحبت‌ها کف می‌زنند.»

آقای نقوی حسينی با بيان اينکه محمد نوری‌زاد، فيلمساز و فعال سياسی منتقد حکومت ايران نيز در اين مراسم حضور داشته، افزوده است: «سخنران در اين مراسم می‌گويد نمی‌توانيد در دانشگاه‌ها را ببنديد. نمی‌تواند دهان مردم را ببنديد و باز هم حاضران دست و هورا می‌کشند.»

در جريان استيضاح رضا فرجی‌دانا، فيلمی نيز در مجلس پخش شد که در آن و به گزارش ايسنا، تعدادی از دانشجويان از وزير علوم درباره انتصاب سرپرست دانشگاه چمران اهواز و دانشگاه اصفهان انتقاد می‌کنند و آقای فرجی‌دانا نيز در پاسخ می‌گويد: «متاسفم که سيستم اطلاعاتی مملکت اينقدر عقب مانده است.»

در اين کليپ همچنين سرپرست فعلی دانشگاه چمران نشان داده شد که در تجمعی در سال ۸۸ حضور داشته و يک بيانيه معترضان به انتخابات را می‌خواند.

صحبت‌های جعفر توفيقی، وزير اسبق علوم و مشاور فعلی وزير علوم در جمع متحصنين و معترضان به انتخابات سال ۸۸ در دانشگاه تهران نيز در اين فيلم وجود داشت.

هشدار درباره تکرار «قائله کوی دانشگاه»

محمدحسن آصفری، ديگر نماينده عضو کميسيون امنيت ملی و سياست خارجی نيز گفته است که در دوران وزارت رضا فرجی‌دانا، «اگر تدبير نيروهای دلسوز نبود قائله‌ای چون کوی دانشگاه را پيش رو داشتيم.»

نماينده اراک توضيح داده است: «کسانی که برای رسيدن به اهداف شوم خود، دانشگاه را بهترين مکان برای ترويج عقايد ضد دينی و سخره گرفتن آرمان‌هايی که مردم برای آن خون دادند می‌بينند در فضای علمی رخنه کرده‌اند.»

آقای آصفری «توزيع شب‌نامه منافقين، انکار علنی معاد و باورهای دينی، زير سوال بردن واقعه عظيم عاشورا، توزيع شب‌نامه‌های سياسی، ممانعت از برگزاری مراسم ۱۳ آبان که روز مبارزه با استکبار جهانی است، جمع‌آوری بنرهای ضدآمريکايی، ترويج کتب پوچ‌گرايی و التقاطی، حمايت از زندانيان و ضدانقلاب» را از جمله وقايع اخير دانشگاه‌ها دانسته است.

عضو کميسيون امنيت ملی و سياست خارجی گفته است: «بازگرداندن دانشجويان آشوب‌گر که علی‌رغم نظر وزارت اطلاعات که به صراحت گفته بود نبايد بيايند چه معنايی دارد؟ اينها کسانی بودند که حکم آن‌ها معاند و معارض و بعضا قاچاقچی مواد بود.»

محمدحسن آصفری همچنين با اشاره به يک استاد زن دانشگاه، او را «حامی ميرحسين موسوی» معرفی کرده و از بازگشت او به دانشگاه انتقاد کرده است.

به گفته اين نماينده، او «از عناصر فعال دانشگاه در فتنه ۸۸ و تنها هيات علمی حامی ميرحسين موسوی در تهران است و سابقه دستگيری در سال‌های ۸۸ و ۷۸ را دارد.»

«ترويج فرقه‌ بهاييت و وهابيت، قبح زدايی از آشوبگران، ترويج مارکسيسم، سياه نمايی عليه مجلس، کمرنگ شدن نقش استعمار در وقايعی چون ۲۸ مرداد، زيرسوال بردن پشتوانه نظری انقلاب، تمجيد از آيت‌الله منتظری و مخدوش دانستن نظريه ولايت فقيه، پرداختن به خواننده‌های مساله‌دار خارج از نظام و زيرسوال بردن تسخير لانه جاسوسی»، از ديگر اتفاقات دوران وزارت رضا فرجی‌دانا در دانشگاه‌ها توسط محمدحسن آصفری عنوان شده است.

XS
SM
MD
LG