لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۹:۲۱

آمار متناقض دولت روحانی درباره موجودی صندوق توسعه ملی


محمد نهاوندیان، رئیس دفتر ریاست جمهوری، حسن روحانی، رئیس جمهور و اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس جمهور
محمد نهاوندیان، رئیس دفتر ریاست جمهوری، حسن روحانی، رئیس جمهور و اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس جمهور
اسحاق جهانگيری، معاون اول و محمد نهاونديان، رئيس دفتر رئيس جمهور، در يک روز، دو آمار متفاوت را از موجودی صندوق توسعه ملی بيان کردند. آقای جهانگيری گفته موجودی اين صندوق حدود ۳۲ ميليارد دلار است اما آقای نهاونديان، موجودی آن را ۴۰ ميليارد دلار اعلام کرده است.
به گزارش خبرگزاری مهر، معاون اول رئيس جمهور، دوشنبه ۲۹ مهر، با تکذيب موجودی ۵۰ ميليارد دلاری صندوق توسعه ملی، گفته که موجودی اين صندوق در دولت يازدهم، ۳۲ ميليارد دلار بوده است.
اين در حالی است که محمدرضا فرزين، رئيس صندوق توسعه ملی در دولت محمود احمدی‌نژاد، در روزهای پايانی دولت قبل، موجودی صندوق توسعه ملی را حدود ۵۰ ميليارد دلار اعلام کرده بود.
اما اسحاق جهانگيری با رد این آمار می‌گوید در حالی منابع صندوق توسعه ملی را ۵۰ ميليارد دلار اعلام می‌کنند که در سال‌های گذشته بيش از ۲۰ ميليارد دلار از اين صندوق هزينه شده است.
از سوی دیگر محمد نهاونديان، رئيس دفتر رئيس جمهور و رئيس اتاق بازرگانی ايران، هم در آمری متفاوت گفته که صندوق توسعه ملی ۴۰ ميليارد دلار موجودی دارد که اين مبلغ طبق قانون به «توليد» اختصاص می‌يابد.
بر اساس گزارش واحد مرکزی خبر، آقای نهاونديان تاکيد کرده، منابع صندوق طبق قانون تنها به بخش خصوصی و به شکل ارزی اختصاص می‌يابد و به همين شکل نيز باز پس گرفته می‌شود.
صندوق توسعه ملی برای واريز بخشی از درآمدهای حاصل از فروش نفت، گاز، فرآوردهای نفتی و ميعانات گازی تاسيس شده و منابع آن به صورت تسهيلات، به بخش‌های غيردولتی شامل خصوصی، تعاونی و عمومی غيردولتی پرداخت می‌شود.
خبرگزاری فارس با اشاره به آمارهای متفاوت منتشرشده از موجودی صندوق توسعه ملی، نوشته که اين اختلاف «احتمالا از آنجا ناشی می‌شود که طی اين مدت به اذعان معاون اول رئيس جمهور ۲۰ ميليارد دلار از منابع صندوق هزينه شده و با استناد به گفته‌های قبلی فرزين، اين هزينه‌ها در قالب تسهيلات بوده است».
فارس افزوده که «اگر اين‌گونه باشد بر اساس اصول حسابداری اين رقم جزء دارايی‌های صندوق توسعه ملی محسوب خواهد شد و در طول مدت زمان بازپرداخت به علاوه سود تعيين شده، به حساب صندوق بازخواهد گشت.»
XS
SM
MD
LG