لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۶:۴۵

قوه قضائیه از «افزایش ۱۵ درصدی در ده جرم اول» کشور خبر داد


محمدباقر الفت، معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم در قوه قضائیه ایران، از «افزایش ۱۵ درصدی ده جرم اول کشور» در سه ماهه نخست سال ۹۴ در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته و نیز «افزایش ضریب خشونت» خبر داد.

به گزارش خبرگزاری تسنیم، آقای الفت روز شنبه، ۲۸ شهریور، در یک نشست خبری از «ضرب و جرح عمدی، توهین به اشخاص عادی، سرقت مستوجب تعزیر، ایراد صدمه بدنی غیرعمدی، تخریب عمدی، تهدید، کلاهبرداری، تصرف عدوانی، خیانت در امانت و مزاحمت تلفنی» به عنوان ۱۰ جرم اول در ایران نام برد.

این مقام قوه قضائیه گفت که «علت افزایش ۱۵ درصدی این جرایم در سه ماهه نخست سال ۹۴ این است که دستگاه‌ها اقدامات پیشگیرانه را انجام ندادند و ابزار لازم برای اقدامات پیشگیرانه را نیز در اختیار نداشته‌اند و از سوی دیگر خود را ملزم به انجام اقدامات پیشگیرانه نمی‌دانستند.»

پیش از این در مهرماه سال ۱۳۹۲، مصطفی پورمحمدی، وزیر دادگستری، نیز گفته بود که «تعداد جرایم در ایران از میزان جمعیت بیشتر است».

کار‌شناسان از مسائلی مانند «فقر»، «بیکاری»، «بی‌قانونی» و موارد دیگر به عنوان دلایل اصلی افزایش وقوع جرم و جنایت در ایران نام می‌برند.

چندی پیش موسسه نظرسنجی گالوپ هم در گزارش سالانه خود از ایرانی‌ها در کنار عراقی‌ها به عنوان «عصبانی‌ترین» مردم جهان نام برده بود.

XS
SM
MD
LG