لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۰۱

حدود ۳۰۰ شهر در ایران نرخ بیکاری دورقمی دارند


کارگران موقت در ایران
کارگران موقت در ایران
بر اساس آمار مربوط به آخرین سرشماری کشور متعلق به سال ۱۳۹۰، از مجموع شهرهای ایران ۲۸۱ شهر نرخ بیکاری دورقمی و بالای ده درصد دارند. طبق این آمار، بشاگرد با بالای ۵۳ درصد بیکارترین و ابوموسی با حدود یک درصد پرکارترین شهر ایران هستند.

خبرگزاری مهر روز سه‌شنبه، ۲۲ مرداد، بر اساس آخرين سرشماری کشور که در سال ۱۳۹۰ از سوی مرکز آمار ايران انجام شده گزارش داد که ۲۸۱ شهر از مجموع ۳۹۷ شهر کشور دارای نرخ بيکاری دو رقمی و بالای ۱۰ درصد هستند.
بر اساس اين گزارش، تعداد شهرهای با نرخ بيکاری تک‌رقمی در ايران ۱۱۶ شهر است.
همچنين تعداد شهرهای دارای نرخ بيکاری زير پنج درصد که نشان‌دهنده وضعيت مناسب آن شهرها به لحاظ وجود فرصت‌های شغلی برای کارجويان است تنها ۲۵ شهر اعلام شده است.
در اين آمار، فاصله بيکاری بين شهرهای کشور به ۴۸.۸ درصد رسيده است، به این ترتیب که فاصله نرخ بيکاری در بشاگرد به عنوان بيکارترين شهر کشور با ۵۳.۲ درصد با نرخ بيکاری در ابوموسی که با ۱.۲ درصد بيکار، پرکارترين شهر ايران است به ۴۸.۸ درصد رسيده است.
اين آمار در حالی اعلام شده است که طبق قوانين آماری ايران، هر فرد بالای ده سالی که حتی يک ساعت در طول هفته کار کند نيز شاغل محسوب می‌شود.

بر اساس این قوانین، افرادی که بدون دريافت مزد برای خويشاوندان يا اقوام خود کار کنند نيز شاغل محسوب می‌شوند؛ سربازان وظيفه نيروهای مسلح هم همين طور.
در همین حال قاسم نوده فراهانی، رئيس شورای اصناف کشور، هم خبر داده است که در ۱۰ سال گذشته يک و نيم ميليون نفر از اعضای صنوف مختلف در ایران شغل خود را از دست داده‌اند.
به گزارش خبرگزاری کار ایران، ايلنا، آقای نوده فراهانی گفته است که «اگر از اصناف حمايت می‌شد»، اين افراد شغل خود را از دست نمی‌دادند.
محمود احمدی‌نژاد در زمستان ۱۳۹۱ اعلام کرد که دولت او موفق شده در طول هشت سال، شش ميليون شغل ايجاد کند.
اما مسعود نيلی، اقتصاددان، ۲۵ فروردين، در تلويزيون دولتی ايران گفت که بر پايه بررسی‌های علمی، ميزان خالص اشتغال‌زايی در دوران احمدی‌نژاد نزديک به «صفر» بوده است.
به گفته آقای نيلی، از سال ۱۳۸۵ تا ۱۳۹۰، ميزان اشتغال‌زايی خالص سالانه، تنها ۱۴ هزار و ۲۰۰ مورد بوده که بسيار ناچيز و در حد صفر است.
اين آمار توسط حسن روحانی، رئيس جمهور جديد ایران، چه در دوران تبليغات انتخاباتی و چه پس از انتخابات، مورد استناد قرار گرفت.
علی ربيعی، گزينه پيشنهادی وزارت کار، تعاون و رفاه اجتماعی در دولت حسن روحانی، گفته است که در صورت وزير شدن، ظرف ۱۰۰ روز، آمار دقيق بيکاری در کشور را اعلام می‌کند.
به گزارش خبرگزاری مهر، پس از بشاگرد، شهرهای جوانرود با ۴۶.۹ و سراوان با ۴۴.۸ درصد بيکاری، دومين و سومين شهر با نرخ بيکاری بالا در کشور هستند.
مه‌ولات با ۴.۸ درصد، بستان‌آباد ۴.۸، ايجرود، شبستر و خنداب ۴.۷ درصد، بشرويه ۴.۶ درصد و تيران و کرون نيز با ۴.۵ درصد، کمترين ميزان بيکاری در ايران را دارند.
XS
SM
MD
LG