لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۰۱

وزیر نیرو کشاورزان را هم در وضع بحرانی دریاچه ارومیه مسئول دانست


عکسی ماهواره‌ای از دریاچه ارومیه
عکسی ماهواره‌ای از دریاچه ارومیه
وزير نيروی ايران روز پنج‌شنبه، چهارم مهر، ضمن آن که علاوه بر مدیران،‌کشاورزان و ساکنان منطقه را نیز در بحران ارومیه دخیل دانست گفت که دولت نمی‌تواند درياچه اروميه را «به يک‌باره» نجات دهد.
به گزارش خبرگزاری مهر، حميد چيت‌چيان، وزير نيرو، گفته که «وضعيت بحرانی» درياچه اروميه حاصل عملکرد «مديران، کشاورزان، صنعت‌گران و ساکنان آن منطقه» است و افزوده است که «اين تصور که دولت می‌تواند روشی ارائه کند که به يک‌باره درياچه اروميه نجات يابد، درست نيست».
آقای چيت‌چيان در عين حال گفته است که «فرد ديگری بنا نيست درياچه اروميه را نجات دهد» و وزارت نيرو، وزارت جهاد کشاورزی، سازمان حفاظت محيط زيست، مديران ملی و مردم «بايد در رفتار خود در قبال اين درياچه تجديدنظر کنند».
حسن روحانی، رئيس جمهور ايران، در دوران تبليغات انتخاباتی خود وعده داده بود در صورت رسيدن به مقام رياست جمهوری، درياچه اروميه را نجات خواهد داد.
مقام‌های رسمی ايران می‌گويند تنها يک‌سوم درياچه اروميه، بزرگ‌ترين درياچه داخلی ايران و دومين درياچه آب شور جهان، باقی مانده است. بخش عمده‌ای از اين درياچه طی سال‌های اخير خشک شده است.
در نخستين جلسه رسمی دولت حسن روحانی، کارگروهی برای نجات درياچه اروميه تشکيل شد و وزارتخانه‌های نيرو، کشور، جهاد کشاورزی و همچنين رئيس سازمان حفاظت از محيط زيست و نماينده معاونت برنامه‌ريزی رئيس جمهوری، اعضای آن را تشکيل می‌دهند.
معصومه ابتکار، رئيس سازمان حفاظت محيط زيست، و حميد چيت‌چيان، وزير نيرو، نيز هفته گذشته به اروميه رفتند و با هلی‌کوپتر بر فراز درياچه اروميه پرواز کردند تا آخرين وضعيت آن را بررسی کنند.
خانم ابتکار در اين سفر بار ديگر در مورد «فاجعه‌ای» که در صورت نابودی کامل درياچه اروميه رخ خواهد داد، هشدار داد و گفت که «اگر درياچه اروميه از بين برود نه تنها کشاورزی، بلکه زندگی در شهرهای ما هم از بين خواهد رفت».
وزير نيرو نيز در سخنان خود گفته است که «وضعيت کنونی درياچه اروميه نتيجه عملکرد همه ماست» و با اشاره به اقدامات دولت محمود احمدی‌نژاد برای نجات اين درياچه، گفته که «اين اقدامات کافی نبوده و وضعيت درياچه روز به روز بدتر شده است».
وزير نيرو موضوع درياچه اروميه را شبيه به فردی دانسته که در حادثه‌ای دچار مصدوميت شديد شده و در حال احتضار است و ناجيان به جای کمک به حال مصدوم، به دنبال يافتن مقصر حادثه هستند.
XS
SM
MD
LG