لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۳۰

نزدیک به ۵۰ هزار اثر تاریخی و خطی در دوران احمدی‌نژاد «مفقود شد»


عبدالناصر میرچی، مدیرکل میراث فرهنگی استان البرز، گفت که در پی انتقال معاونت میراث فرهنگی کشور به شیراز در دوران ریاست جمهوری محمود احمدی‌نژاد، حدود ۴۸ هزار اثر تاریخی و نسخه خطی «مفقود شده» است.

خبرگزاری مهر روز پنج‌شنبه، ۲۸ آبان، در گزارشی به نقل از اسدالله درویش امیری، معاون امور حقوقی و مجلس سازمان میراث فرهنگی کشور، نوشت: «مدارک و کتب و نسخ خطی ارزشمندی که از گذشتگان برای ما به ارث رسیده است در کتابخانه مرکزی معاونت میراث فرهنگی در سازمان نگهداری می‌شد.»

آقای درویش امیری با اشاره به انتقال معاونت میراث فرهنگی این سازمان به شیراز در دولت محمود احمدی‌نژاد گفت که پس از آن، کتابخانه مرکزی این معاونت هم به شیراز منتقل شد.

به گفته این مقام، «متاسفانه پس از این انتقال، کتب تاریخی و نسخ خطی در گونی برنج و کارتن در زیرزمین ساختمان محل استقرار معاونت میراث نگهداری می‌شد... و طعمه حشرات، موش‌ها و همچنین رطوبت شده و آسیب جدی دیدند».

این مقام سازمان میراث فرهنگی در عین حال گفته است که با روی کار آمدن دولت حسن روحانی، مجموعه اسناد و کتب و نسخ خطی از شیراز به تهران برگردانده شد و «ظرف مدت سه ماه توسط ۵۰ کار‌شناس صحافی و مورد ترمیم قرار گرفت».

پیش از این نیز علی کرمی، از کارکنان سازمان میراث فرهنگی ایران، خبر داده بود که در زمان مدیران قبلی سازمان میراث فرهنگی در دوره محمود احمدی‌نژاد «۴۷ هزار» نسخه کتاب، نسخه خطی، و هزاران قطعه عکس تاریخی به همراه گزارش‌های باستان‌شناسی «به تاراج رفته و نابود شده‌» بود.

این نخستین بار نیست که موضوع غفلت از نگهداری از آثار تاریخی و ملی ایران به تیتر خبر و گزارش تبدیل می‌شود.

در دولت حسن روحانی نیز گزارش شد که مسئولان موزه رضا عباسی اسناد و مکاتبات دوره حکومت پهلوی را به دلیل «کمبود فضا» سوزانده‌اند.

اغلب این اسناد تاریخی مربوط به مکاتبات دفتر فرح پهلوی، آخرین ملکه ایران بوده است.

حمید بقایی، رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در سال‌های ۱۳۸۸ تا ۱۳۹۰، هم‌اکنون مدتی است که به اتهامات مرتبط با فساد مالی زندانی است.

XS
SM
MD
LG