لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۵۸

وزیر کشور ایران: شش میلیون نفر به طور مستقیم با اعتیاد درگیر هستند


عبدالرضا رحمانی فضلی، وزير کشور و دبيرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر، می گوید که شش ميليون ايرانی به طور مستقیم با مسئله اعتیاد درگیر هستند.
آقای رحمانی فضلی روز یکشنبه، ۲۴ آذر، گفته که تعداد معتادان در ایران حدود يک ميليون و ۳۲۵ هزار نفر است و افزوده که «بيشتر معتادان برای تامين نياز خود به مواد مخدر، توزيع‌کننده می‌شوند.»
بر اساس گزارش واحد مرکزی خبر، وزیر کشور ایران با بیان اینکه «اگر تعداد معتادان را در بعد خانوار ضرب کنيم، شش ميليون نفر به طور مستقيم درگير موضوع اعتياد هستند»، گفته است: «ارزش دارد ما برای شش ميليون نفر که به طور مستقيم درگير اين موضوع هستند مسئله را کاملاً اجتماعی کنيم.»
درباره تعداد افراد معتاد به مواد مخدر در ايران معمولا آمارهای متفاوتی منتشر می‌شود.
اسماعيل احمدی‌مقدم، فرمانده نيروی انتظامی ايران، اول اسفند ماه پارسال، تعداد معتادان به مواد مخدر را «در مجموع دو ميليون» نفر اعلام کرد.
به گفته آقای احمدی‌مقدم، حداکثر ۲۰۰ هزار ايرانی نيز به الکل اعتياد دارند.
اما در آخرين روزهای همان سال، روزنامه آرمان به نقل از سعيد صفاتيان ﻣﺪﻳﺮکل ﭘﻴﺸﻴﻦ درمان در ﺳﺘﺎﺩ ﻣﺒﺎﺭﺯﻩ ﺑﺎ ﻣﻮﺍﺩ ﻣﺨﺪﺭ، ﺁﻣﺎﺭ ﻭﺍﻗﻌﯽ ﺗﻌﺪﺍﺩ ﻣﻌﺘﺎﺩﺍﻥ در ايران را «سه ميليون و ۶۰۰ هزار نفر» اعلام کرد.
آقای صفاتيان درباره آمار ارائه داده شده از سوی فرمانده نيروی انتظامی گفت که اين آمار متعلق به ابتدای سال ۱۳۸۶ است.
اما رسول خضری، عضو هيات ریيسه کميسيون بهداشت و درمان مجلس در مهرماه امسال، از افزايش آمار معتادان در ايران به «سه و نيم ميليون» نفر خبر داد.
آقای خضری گفت که اين افزايش آمار نشان‌دهنده «نبود موفقيت در حوزه بهداشت و روان است».
در تير ماه سال جاری نيز، مديرکل پيشگيری و درمان اعتياد سازمان بهزيستی از مرگ «روزانه ۱۱ نفر» در ايران در اثر اعتياد به مواد مخدر خبر داد.
عبدالرضا رحمانی فضلی، وزير و دبير ستاد مبارزه با مواد مخدر، در سخنان روز یکشنبه خود همچنين از «دو برابر» شدن تعداد زنان معتاد «در مدت بسيار کوتاهی» خبر داده اما توضيح بيشتری در اين باره ارائه نداده است.
XS
SM
MD
LG