لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۳۶

ارسال موتور هواپیماهای ایران برای تعمیر به اروپا


سرپرست تیم گفت‌وگوکننده کار‌شناسی ایران با ۱+۵ از ارسال موتور و قطعات هواپیماهای مسافربری ایران به اروپا برای تعمیرات، در راستای اجرای توافق ژنو خبر داد.

حمید بعیدی‌نژاد که مدیرکل سیاسی و بین‌الملل وزارت امور خارجه ایران نیز است، جمعه ۲۲ فروردین به خبرگزاری دولتی جمهوری اسلامی (ایرنا) گفت که «مجوزهای لازم برای امکان تعمیر موتور هواپیما‌ها کاملا فراهم شده» است.

آقای بعیدی‌نژاد افزود: «بزودی این موتور‌ها برای تعمیر به مراکز اصلی کارگاه‌های تعمیراتی به اروپا ارسال خواهند شد. در کنار آن برخی از قطعات نیز برای تعمیر ارسال خواهند شد.»

شرکت بویینگ، سازنده هواپیما و شرکت جنرال ‌الکتریک، ۱۵ فروردین ماه از وزارت خزانه‌داری ایالات متحده این اجازه را دریافت کردند که تحت توافق موقت اتمی میان ایران و ۵+۱، قطعاتی برای هواپیماهای غیرنظامی به ایران فروخته و تعمیراتی انجام دهند.

بویینگ، بزرگ‌ترین سازنده هواپیما در جهان و جنرال ‌الکتریک، سازنده موتور است.

ریک کندی، سخنگوی جنرال الکتریک، اعلام کرده که وزارت خزانه‌داری آمریکا درخواست تعمیر ۱۸ موتور هواپیماهای فروخته‌شده به ایران تا اواخر دهه میلادی ۱۹۷۰ را پذیرفته است.

آقای کندی گفته بود که جنرال الکتریک این تعمیرات را در مراکز متعلق به این شرکت یا شرکت آلمانی «ام‌تی‌یو آئرو انجینز» که اجازه چنین کاری را دارد، انجام خواهند داد.

فروش قطعات هواپیما به ایران و تعمیر موتور و قطعات هواپیماهای ایرانی، نخستین معامله رسمی از این دست میان شرکت‌های هواپیماسازی آمریکایی و ایران از زمان گروگان‌گیری کارکنان سفارت آمریکا در تهران، پس از انقلاب بهمن ۵۷ به شمار می‌رود.

گروگان‌گیری کارکنان سفارت آمریکا در تهران نقطه آغازی بر تحریم‌های ایران بود که بعدا به دلایل دیگری مانند برنامه اتمی ایران یا حمایت تهران از حکومت بشار اسد، گسترده‌تر شدند.

ایران و کشورهای ۵+۱ در سوم آذر ماه سال گذشته در ژنو به توافقی دست یافتند که برای مدت شش ماه بخشی از فعالیت‌های اتمی را در برابر بخشی از تحریم‌ها تعلیق کرده و رو به مذاکره برای رسیدن به توافقی نهایی بیاوردند.

آقای بعیدی‌نژاد همچنین گفته که تا کنون «چهار قسط از هشت قسط دارایی‌های مسدودشده کشورمان آزادشده که با آزادشدن قسط پنجم در هفته آینده، مجموع دارایی‌های آزادشده به دو میلیارد و ۶۵٠ میلیون دلار می‌رسد.»

بر اساس توافق ژنو که در سوم آذر ۱۳۹۲ میان ایران، آمریکا، بریتانیا، چین، روسیه، فرانسه و آلمان به امضا رسید، قدرت‌های جهانی موافقت کردند تا چهار میلیارد و ۲۰۰ میلیون دلار از دارایی‌های مسدودشده ایران در بانک‌های خارجی را در شش قسط شش ماهه به تهران پس بدهند.

مدیرکل سیاسی و بین‌المللی وزارت امور خارجه ایران و رئیس دبیرخانه توافق ژنو گفته که «حساب‌های بانک‌های غیرتحریمی ایرانی نزد بانک‌های ژاپنی و سوئیسی کاملا فعال شده و ثبت سفارش خرید کالاهای اساسی، دارویی و محصولات کشاورزی بدون پرداخت پول و با استفاده از دارایی‌های مسدود شده کشورمان در حال انجام است.»
XS
SM
MD
LG