لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۹:۱۲

بروجردی: غنی‌سازی ۲۰ درصدی اورانیوم ادامه دارد


علاءالدین بروجردی، رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس
علاءالدین بروجردی، رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس
علاءالدين بروجردی، رئيس کميسيون امنيت ملی و سياست خارجی مجلس، روز شنبه تاکيد کرد که غنی‌سازی تا سطح ۲۰ درصد اورانيوم در ايران همچنان ادامه دارد.
آقای بروجردی روز شنبه، چهارم آبان، به خبرگزاری دولتی جمهوری اسلامی، ايرنا، گفت که فعاليت‌های هسته‌ای ايران از جمله غنی‌سازی اورانيوم تا ۲۰ درصد در داخل کشور کماکان ادامه دارد.
در تایید این خبر، خبرگزاری رویترز نیز روز جمعه در گزارشی به نقل از دیپلمات‌ها در آژانس انرژی اتمی خبر داد که نشانه‌ای از قطع غنی‌سازی ۲۰ درصدی در ایران دیده نشده و «اطلاعاتی در تایید» این امر در دست نیست.

خبرگزاری مجلس ايران، اول آبان‌ماه، از قول حسين نقوی حسينی، سخنگوی کميسيون امنيت ملی و سياست خارجی مجلس، آورده بود که «صنعت هسته‌ای ايران برای سوخت رآکتور تهران به غنی‌سازی ۲۰ درصدی نياز دارد، ولی اين سايت اکنون سوخت لازم را دارد و ديگر نيازی به توليد وجود ندارد».
آقای نقوی حسينی تاکيد کرده بود که در سطح ۲۰ درصد «اصلا توليدی وجود ندارد».
با این حال در پی انتشار این مصاحبه، سخنگوی کميسيون امنيت ملی مجلس روز دوم آبان‌ماه سخنانی را که خبرگزاری مجلس ايران به نقل از او در مورد توقف غنی‌سازی ۲۰ درصدی در ايران منتشر کرده بود تکذيب کرد.
اين نماينده مجلس در مصاحبه‌ای با خبرگزاری فارس با «اشاره به انتشار نادرست اخباری به نقل از او» در خصوص غنی‌سازی گفت: «جمهوری اسلامی ايران اورانيوم با غنای ۲۰ درصد را توليد می‌کند و ما اورانيوم با اين غنا را توليد می‌کنيم.»
توقف غنی‌سازی ۲۰ درصدی اروانيوم و انتقال ذخاير غنی شده تا اين ميزان به خارج از کشور، از جمله مهم‌ترين خواسته‌های کشورهای طرف گفت‌وگوی اتمی با ايران به شمار می‌رود.
آخرين دور از مذاکرات تهران و گروه ۱+۵ بر سر بحران اتمی ايران، روزهای ۲۳ و ۲۴ مهرماه در شهر ژنو سوئيس برگزار شد و دو طرف توافق کردند پيش از مذاکرات بعدی خود در روزهای ۱۶ و ۱۷ آبان‌ماه، کميته‌های کارشناسی در زمينه‌های هسته‌ای، علمی و تحريم با يکديگر ديدار کنند و نتيجه مذاکرات خود را به مقامات عالی دو طرف ارائه دهند.
اين مذاکرات کارشناسی قرار است در روزهای هفتم و هشتم آبان‌ماه در شهر وين برگزار شود. پيش از آن صبح دوشنبه ششم آبان (۲۸ اکتبر)، عباس عراقچی، معاون وزير امور خارجه و عضو ارشد تيم مذاکره‌کننده هسته‌ای ايران، با يوکيا آمانو، مدیرکل آژانس بين‌المللی انرژی اتمی، ديدار و گفت‌وگو خواهد کرد.
آقای عراقچی به خبرگزاری دانشجويان ايران، ايسنا، گفته است که سفر او به وين و ديدار با مديرکل آژانس بين‌المللی انرژی اتمی «آغاز روند جديدی از همکاری بين ايران و آژانس است».
XS
SM
MD
LG