لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۵۷

عراقچی: موشک‌های ما باعث شد قدرت‌های جهانی با ایران مذاکره کنند


یک روز پس از شلیک موشک‌های بالیستیک که واکنش منفی چندین کشور و سازمان را به دنبال داشت، عباس عراقچی، معاون وزارت امور خارجه ایران، گفت که «مقاومت مردم در برابر تحریم‌ها» و همین «موشک‌های پیشرفته» ساخت سپاه پاسداران قدرت‌های جهانی را ناچار به مذاکره با ایران در زمینه فعالیت‌های هسته‌ای کرد.

به گزارش روز جمعه، ۲۱ اسفند، خبرگزاری دانشجویان ایران، ایسنا، آقای عراقچی در یک سخنرانی گفت: «توانمندی اصلی توانمندی دفاعی است. قدرت‌های جهانی وقتی دیدند که با حمله و تهدید نظامی نمی‌توانند قدرت هسته‌ای ایران را از میان بردارند روی به مذاکره آوردند و این به دلیل توانمندی نظامی بالای کشور به خاطر تلاش نیروهای مسلح و سپاه پاسداران در تولید موشک‌های پیشرفته است.»

این عضو ارشد تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای ایران افزود: «ما مدیون مقاومت مردم در برابر فشارها و تحریم‌های اقتصادی هستیم، چرا که این تحریم‌ها نتوانست مردم ایران را به زانو در بیاورد و دشمن نیز به خوبی این مهم را دریافت که تحریم‌های اقتصادی مردم ایران را در برابر آنان تسلیم نخواهد کرد».

محمد امامی کاشانی، امام جمعه موقت تهران، نیز در نماز جمعه ۲۱ اسفندماه اذعان کرد که آزمایش‌های موشکی جمهوری اسلامی «دنیا را نگران کرده»، اما گفت که «ایران برای امنیت خود این کار را می‌کند و با هیچ جای دنیا کاری ندارد».

آقای امامی کاشانی افزود که ایران «نشان داده که اهل مذاکره است و می‌خواهد کارها با مذاکره حل شود».

ایران در سال جاری توانست پس از حدود یک دهه مذاکره با قدرت‌های جهانی، به توافقی بر سر برنامه هسته‌ای خود دست یابد. بر اساس این توافق، جمهوری اسلامی از ابعاد و میزان برنامه اتمی خود تا حد زیادی کاست و در برابر، تحریم‌های بین‌المللی علیه آن لغو یا تعلیق شد.

تعدادی از قدرت‌های جهانی طرف مذاکره با ایران و ناظران تاکید می‌کنند که این تحریم‌های بی‌سابقه بین‌المللی بود که جمهوری اسلامی را وادار به کوتاه آمدن از برنامه هسته‌ای خود کرد.

این در حالی است که آزمایش‌های موشکی روزهای اخیر در ایران و اعلام سپاه پاسداران مبنی بر این که موشک‌های آزمایش شده برای هدف قرار دادن اسرائیل ساخته شده‌اند، نگرانی‌هایی را در جامعه بین‌الملل به وجود آورده است.

آمریکا گفته که نقض احتمالی توافق هسته‌ای با آزمایش این موشک‌ها را بررسی کرده و در صورت اثبات «علیه آن اقدام خواهد کرد».

XS
SM
MD
LG