لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۵۵

کلمه: لغو تجمع اعتراضی خانواده‌های زندانیان اوین و فشار بر آنها


وب‌سایت کلمه از لغو تجمع اعتراضی خانواده‌های زندانیان سیاسی اوین و فشار بر آنها، از جمله بازداشت کاوه دارالشفا، برادر یاشار دارالشفا، زندانی سیاسی بند ۳۵۰ زندان اوین، توسط ماموران وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی خبر داده است.

به گزارش روز شنبه، ششم اردیبهشت، در این سایت، ماموران وزارت اطلاعات پس از آن که منزل آقای دارالشفا را بازرسی کردند، او را با خود برده‌اند.

یاشار دارالشفا یکی از ۳۳ زندانی است که بر اساس گزارش‌ها، در حمله به بند ۳۵۰ زندان اوین در پنج‌شنبه گذشته مورد ضرب و شتم قرار گرفته و به سلول انفرادی منتقل شد.

هفته گذشته که خانواده آقای دارالشفا برای ملاقات به زندان اوین مراجعه کرده بودند، او را در حالی دیدند که دو سرباز زیر بغلش را گرفته بودند تا بتواند به سالن ملاقات بیاید. یاشار دارالشفا بر اثر ضرب و شتم توسط ماموران امنیتی و زندانبان‌ها از ناحیه پا و کمر به شدت آسیب دیده است.

او به جرم اجتماع و تبانی برای اقدام علیه امنیت ملی و توهین به رئیس‌جمهورسابق ایران، محمود احمدی‌نژاد، در دادگاه بدوی به ریاست قاضی صلواتی به هفت سال حبس تعزیری محکوم شده بود که این حکم در دادگاه تجدیدنظر به پنج سال و نیم حبس تعزیری تبدیل شد.

سایت کلمه همچنین از لغو تجمع صبح شنبه خانواده‌های زندانیان سیاسی که قرار بود مقابل دادستانی تهران برگزار شود، با «وعده جدی» مسئولان امنیتی برای «انتقال فوری سایر زندانیانی که در انفرادی هستند به بند عمومی، رسیدگی به مسائل پزشکی و صدمات وارده به زندانیان» خبر داده است.

این سایت بیانیه نمایندگان خانواده‌های زندانیان را منتشر کرده که در آن تاکید شده است در صورت «عدم تحقق وعده‌های مسئولین، خانواده‌های زندانیان سیاسی حق خود می‌دانند که از طرق قانونی تا رسیدن به کلیه مطالبات خود پیگیر موضوع شوند».

فائزه هاشمی: دولت روحانی لااقل موضع خود را روشن کند

در خبری دیگر مرتبط با وقایع اخیر زندان اوین، فائزه هاشمی، دختر اکبر هاشمی رفسنجانی و رئیس انجمن دفاع از آزادی مطبوعات، از دولت حسن روحانی خواست تا «تلاش جدی» برای «روشن شدن واقعیت‌ها و مشخص نمودن موضع خود» درباره این وقایع داشته باشد.

او در عین حال گفته که «می‌دانیم در این زمینه کاری از دست دولت حسن روحانی برنمی‌آید».

با وجود این، خانم هاشمی از دولت آقای روحانی خواسته است تا «حتی‌الامکان نسبت به ادای وظیفه خود از جمله اجرای قانون اساسی در این زمینه اقدامی کرده باشد و افکار عمومی بداند که دولت نسبت به اجرای حقوق ملت، فصل سوم قانون اساسی، همت دارد و از اولویت‌های اوست.»

پیش از این، اکبر هاشمی رفسنجانی، رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام، با اشاره به شرایط کشور و «برخوردهای اخیر» گفته بود که «برخی» تلاش می‌کنند دولت حسن روحانی را «بی‌خاصیت» و «بی‌اختیار» نشان دهند.

سکوت دولت یازدهم درباره ضرب و شتم زندانیان سیاسی و عقیدتی زندان اوین در روزهای گذشته، انتقاد‌هایی به دنبال داشته است.

سایت خبری کلمه، تعدادی دیگر از سایت‌ها و روزنامه‌های ایران و خانواده‌های زندانیان سیاسی بند ۳۵۰ اوین حدود ۱۰ روز پیش گزارش دادند که ماموران سازمان زندان‌ها و نهادهای امنیتی ایران روز ۲۸ فروردین با حمله به این بند، تعدادی از زندانیان سیاسی و عقیدتی آن را به شدت مورد ضرب و شتم قرار داده‌اند.

برخی از خانواده‌های زندانیان چند روز بعد از این حادثه توانستند با بستگان خود ملاقات کنند و تایید کردند که شاهد جراحات و صدمات زیاد عده‌ای از زندانیان بوده‌اند.

اما رئیس وقت سازمان زندان‌ها و مقام‌های قوه قضاییه این اخبار را کاملا تکذیب کرده و در عین حال گفته‌اند که در بازرسی از بند ۳۵۰ زندان اوین، انواع وسایل ارتباطی نظیر تلفن همراه، تبلت و کارت‌های حافظه به دست آورده‌اند که برای تماس با خارج از زندان مورد استفاده قرار می‌گرفتند.

هم‌اکنون ده‌ها زندانی در زندان‌های اوین و رجایی‌شهر در اعتراض به ضرب و شتم زندانیان بند ۳۵۰ زندان اوین اعتصاب غذا کرده‌اند.
XS
SM
MD
LG