لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۱۸

«فشار شدید اطلاعات سپاه» بر برخی از فعالان سایبری بازداشتی


وب‌سايت کلمه در گزارشی از «فشارهای شديد» بر «مديران يک شبکه اينترنتی توليد، انتشار و معرفی موسيقی زيرزمينی ايرانی» خبر می‌دهد که، به نوشته اين وب‌سايت، از «بازداشت‌شدگان پروژه اخير اطلاعات سپاه» هستند.
به گزارش کلمه در روز چهارشنبه، ۲۰ آذر، مهدی رجبيان و برادرش به همراه فردی به نام يوسف عمادی، سه تن از مديران وب‌سايت «برگ موزيک» هستند که «۲۰ مهر در شهر ساری بازداشت شده و به بند ٢ الف سپاه در زندان اوين تهران» منتقل شده‌اند.
اين گزارش می‌افزايد که اين سه نفر در بند ۲ الف زندان اوين «تحت فشارهای شديد بازجويی شده» و به آنها گفته شده است که «بايستی با حضور در مصاحبه تلويزيونی عليه خود اعتراف کنند».
کلمه افزوده است که آقای عمادی با «تبديل قرار موقتا آزاد شده» است.
تلويزيون استانی کرمان، هفته گذشته، تصاوير عده‌ای از طراحان وب‌سايت‌های اينترنتی بازداشت شده در ماه آذر را پخش کرد که در آن اين افراد در حالی که دست‌هايشان از پشت بسته است و رو به ديوار دارند ديده می‌شوند.
يک مسئول قضايی کرمان هم اين عده را به برگزاری دوره‌های آموزشی خبرنگاری در ترکيه و مالزی و فعاليت اينترنتی برای «براندازی نرم» متهم کرد.
قبل از آن، وب‌سايتی به نام «نارنجی» گزارش داده بود که هفت نفر از نويسندگان و اعضای فنی آن توسط سپاه پاسداران در کرمان دستگير شده‌اند.
پس از اين اطلاعيه، معاون دادستانی کرمان بازداشت ۱۶ نفر از طراحان وب‌سايت و فعالان فنی اينترنت را در اين استان تاييد کرد.
همچنين رئيس پليس امنيت اخلاقی ناجا روز سه‌شنبه، ۱۲ آذر، دستگيری امير تتلو٬ از خواننده‌های مشهور «زيرزمينی» ايران، را تاييد کرد و هشدار داد خوانندگان بدون مجوز اجازه ندارند در ايران فعاليت کنند.
مسعود زاهديان گفت که «هم صدا و سيما و هم وزارت ارشاد زمينه‌های لازم برای فعاليت هنرمندان را فراهم کرده‌اند و افرادی که به شکل زيرزمينی قصد فعاليت دارند بايد دست از اين کار خود برداشته و در قالب هنر قانونی و واقعی به فعاليت خود ادامه دهند».
امير تتلو پس از آزادی از زندان نامه‌ای منتشر کرد که در آن ضمن ابراز پشيمانی از فعاليت‌های گذشته، ابراز اميدواری کرده بود بتواند با گرفتن مجوز در ايران به فعاليت‌ هنری خود ادامه دهد.
سازمان گزارشگران بدون مرز، از نهادهای بين‌المللی مدافع حقوق بشر و اطلاع‌رسانی، در بيانيه‌ای که ۱۴ آذر منتشر کرد، آن چه را «موج تازه سرکوب فعالان اطلاع‌رسانی در ايران» خواند محکوم کرده بود.
اين سازمان غير دولتی مدافع آزادی اطلاعات، رسانه‌ها و روزنامه‌نگاران، در اطلاعيه‌ای که روز پنج‌شنبه، ۱۴ آذر، منتشر شد اعلام کرد که از تاريخ دوم آذرماه، دست‌کم ۲۴ نفر در شهرهای مختلف کشور از جمله رفسنجان، کرمان و تهران به دست ماموران سپاه پاسداران جمهوری اسلامی بازداشت شده‌اند.
گزارشگران بدون مرز در بيانيه خود حکومت جمهوری اسلامی را از جمله «بزرگ‌ترين دشمنان اينترنت آزاد در جهان» معرفی کرده است.
در همین حال، به نوشته سايت کلمه، «يکی ديگر از عرصه‌هايی که نهاد امنيتی اطلاعات سپاه اخيرا بر آن متمرکز شده و اقدام به بازداشت شهروندان می‌کند موسيقی زيرزمينی است».
XS
SM
MD
LG