لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۲۴

ايران به عراق: آثار تاريخی‌تان را به ما امانت بدهيد


سازمان ميراث فرهنگی و گردشگری ايران از عراق خواسته است تا آثار در معرض تخريب خود را به صورت امانت به ايران بسپارد.

به گزارش شنبه، نهم اسفند خبرگزاری دانشجويان ايران (ايسنا)، محمدحسن طالبيان، معاون سازمان ميراث فرهنگی و گردشگری گفته که در نامه‌هايی که مسعود سلطانی‌فر، رئيس اين سازمان به رئيس يونسکو، وزير گردشگری و ميراث فرهنگی عراق و موسسه آيسسکو نوشته، اعلام آمادگی کرده است تا «آثار موزه‌های در خطر کشور عراق را به صورت امانت در اختيار بگيرند تا مقطعی که ثبات و آرامش به عراق برگردد.»

آقای طالبان گفته است: «در صورتی که کشور عراق تمايل به اين کار داشته باشد، ايران می‌تواند هر چه زودتر به اين قضيه وارد شود و آثار ملموس کشور عراق را امانت‌داری کند.»

گروه حکومت اسلامی (داعش سابق)، هفته گذشته ويدئويی منتشر کرد که اعضای اين گروه را در حال تخريب آثار باستانی موزه موصل با پتک و مته‌های بزرگ برقی نشان می‌دهد.

قدمت بعضی از اين مجسمه‌ها و آثار باستانی به قرن هفتم پيش از ميلاد (۲۷۰۰ تا ۲۸۰۰) سال قبل باز می‌گردد و آنگونه که روزنامه همشهری و سازمان ميراث فرهنگی ايران گفته‌اند، حداقل يکی از آنها، مجسمه‌ای مربوط به دوران شاهنشاهی اشکانيان است.

حکومت اسلامی اين مجسمه‌ها را نماد بت‌پرستی می‌داند.

ايرينا بوکووا، رئيس يونسکو (سازمان علمی فرهنگی ملل متحد) نيز گفته که از ديدن تصاوير نابودی آثار باستانی موزه موصل توسط شبه نظاميان گروه حکومت اسلامی به شدت «شوکه شده» است و از شورای امنيت سازمان ملل متحد خواسته تا برای حفاظت از ميراث فرهنگی عراق يک نشست اضطراری برگزار کند.

استفان دوژاريک، سخنگوی سازمان ملل متحد نيز گفته‌است که نابودی آثار هنری در موزه موصل «غيرقابل تصور و جنايتکارانه» است و آن را «ربودن گذشته تاريخی ملت‌ها» توصيف کرده‌است.

درخواست ایران از عراق یک روز پس از بازگشایی موزه ملی عراق مطرح شده است. این موزه به دنبال حمله آمریکا و متحدانش به عراق برای ۱۲ سال تعطیل بود.

در این مدت بسیاری از آثار باستانی موزه ملی عراق غارت شد اما این کشور موفق شد بخش عظیمی از آنها را بازپس بگیرد.

شهر موصل که دومین شهر بزرگ عراق است، تابستان گذشته و تقریباً بدون مقاومت، به تصرف حکومت اسلامی درآمد.

«دست‌کم ۱۱۰۰ کشته» در عراق طی یک ماه

نمایندگی ویژه سازمان ملل متحد در عراق گفته که خشونت‌ها در این کشور در ماه فوریه ۲۰۱۵ حداقل ۱۱۰۰ قربانی بر جا گذاشته که بیش از ۶۰۰ نفر آنها شهروند بودند.

به گزارش آسوشیتدپرس، نمایندگی سازمان ملل متحد در اطلاعیه‌ای که یکشنبه، ۱۰ اسفند منتشر کرده، افزوده که بقیه این قربانیان، از اعضای نیروهای امنیتی عراق بودند.

در این اطلاعیه آمده که بغداد (پایتخت) با ۳۲۹ کشته و ۸۷۵ زخمی، ناامن‌ترین شهر عراق در ماه فوریه بود.

تلفات عراق در ماه ژانویه، ۱۳۷۵ نفر بود.

XS
SM
MD
LG