لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۰۷:۳۹

وزارت کشور: لیدر حمله به سفارت عربستان در خارج دستگیر شد


حسین ذوالفقاری، معاون امنیتی وزارت کشور ایران
حسین ذوالفقاری، معاون امنیتی وزارت کشور ایران

به گفته حسین ذوالفقاری، معاون امنیتی وزارت کشور ایران، حمله به سفارت عربستان از سوی «سازمان و نهادی خاص یا پایگاه‌های بسیج» سازماندهی نشده بود، بلکه «فردی در خارج از کشور، لیدری ماجرا» را بر عهده داشت که او نیز دستگیر و به ایران منتقل شده و هم‌اکنون در حال بازجویی است.

آقای ذوالفقاری روز پنج‌شنبه، اول بهمن، در یک نشست خبری گفت: «در پاسخ به این پرسش که آیا کسانی که این کار را انجام داده‌اند سازماندهی شده اقدام به چنین عملی زدند باید بگوییم که بله این افراد سازماندهی شده آمدند.»

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران، ایسنا، معاون امنیتی وزارت کشور افزود که این افراد «بیش از ده سال است که در کرج و تهران در زمینه امور خیریه و فعالیت‌های مذهبی فعالیت دارند».

حسین ذوالفقاری با بیان این که «از مسئولان نیز عده‌ای دانسته و ندانسته از آنها حمایت کرده‌اند» در عین حال گفت: «ماجرای سفارت عربستان نه از سوی سازمان و نهادی خاص و نه از سوی پایگاه‌های بسیج سازماندهی نشد، بلکه سازماندهی آن از سوی فردی در خارج از کشور صورت گرفت.»

به گزارش تسنیم، این مقام امنیتی ایران در توضیح بیشتری افزود: «از برخی اطلاعات و برنامه‌ریزی‌ها رودست خوردیم. ما حتی گفتیم تجمع جلوی سفارت را ممنوع کنید، اما گفتند خیال‌تان راحت باشد، اما ما گفتیم خیال ما راحت نیست.»

به گفته آقای ذوالفقاری، «عده‌ای نماز خودشان را خواندند و کوکتل مولوتف‌ها را آماده کردند» و «کسی آن سوی مرزها لیدر این افراد بوده و از طریق تلگرام ظهر آن روز دستوراتی را می‌دهد.»

این مقام امنیتی ایران توضیح بیشتری درباره افراد و گروه‌های مورد اشاره خود نداد، اما از آماده شدن «گزارش تمام ابعاد حادثه» برای ارائه به رهبر جمهوری اسلامی خبر داد.

یک روز پیش از این سخنان، علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، با توصیف حمله به سفارت و کنسولگری عربستان سعودی در ایران به عنوان «کار بسیار بد و غلط» که «به ضرر اسلام و همه است» گفته بود: «نباید به بهانه این اتفاق، جوان مومن و حزب‌اللهی را متهم کرد.»

عربستان سعودی روز شنبه، ۱۲ دی، شیخ نمر باقر النمر، از رهبران شیعیان این کشور و متهم به اقدامات تروریستی را همراه با ۴۶ نفر دیگر که اکثر آنها زندانیان سنی‌مذهب یا وابسته به القاعده بودند اعدام کرد.

پس از آن، تعدادی از نیروهای لباس‌شخصی با حمله به سفارت عربستان سعودی در تهران و کنسولگری آن در مشهد، ساختمان این دو مکان دیپلماتیک را به آتش کشیدند.

به دنبال این واقعه، عربستان سعودی و تعدادی دیگر از کشورهای عربی روابط خود را با ایران قطع کرده یا کاهش دادند.

شورای امنیت سازمان ملل متحد نیز این حادثه را به شدت محکوم کرد.

دولت جمهوری اسلامی نیز با ابراز تاسف از این مسئله، بر تعهد خود برای حفاظت از اماکن دیپلماتیک و شناسایی و مجازات عوامل حمله به سفارت و کنسولگری سعودی در ایران تاکید کرد.

XS
SM
MD
LG